• tezen

    Kopparspiral erfarenheter

    Vet att det finns en del trådar i detta ämne redan. Men jag undrar hur ni som har eller har haft kopparspiral upplever/upplevde det? Jag ringde och bokade tid för insättning av kopparspiral och ska få komma i början av juli, har inte fött barn och det lät på barnmorskan som det bara var nackdelar, stor smärta att sätta in den, rikliga blödningar och mellanblödningar. Har ätit p-piller i 11-12 år (trinordiol ca 9 år och yasmin 2-3 år) men slutade nu senast med yasmin för att jag fick återkommande svampinfektioner, var konstant dålig i magen och hade noll sexlust. Jag känner mig livrädd för att sätta in en kopparspiral när det verkar som det bara finns nackdelar. Har ett par kompisar som haft kopparspiral som sagt att de känt spiralen hela tiden, låter ju inte så trevligt. Skulle uppskatta era åsikter om kopparspiral, bra och dåliga, vill inte äta mer hormoner!

  • Svar på tråden Kopparspiral erfarenheter
  • Fru Abramsson

    Hej!
    Har nyligen haft kopparspiral. Hade mens oavbrutet i 3v...!
    Uppehåll i 1v sen mens i 3v till. Tog ut den. Hade smärtor i livmodern. Satte in en "levonova! istället. Hormonspiral- mckt bättre.
    Hade dessutom ont vid samlag..

  • pickolina

    Min syster fick extrema magsmärtor. Hon gick konstant på den starkaste smärtlindring man kan gå på... De gjorde titthålsoperation oev osv.. De hittade inget fel, eller någon anledning till varför hon hade sådana fruktansvärda smärtor. Hon frågade om det kunde vara pga spiralen men NEJ det kunde det inte...

    Efter flera år av oavbrutna smärtor och konstant drogande (smärtstillande mediciner) så gick hon och fick spiralen uttagen ändå och smärtorna försvann helt.... :(

    Nu har hon hormonspiral och det fungerar kanon för henne.

    Nu är min syster ett extremfall men det kan gå väldigt fel och om det gör det så ska man definitivt ta ut spiralen, lyssna på sin egen kropp och sin egen känsla och inte lita på läkarna när de säger "nej det kan absolut inte vara spiralen"... :(

  • tattar-Emma

    Barnmorskor vill bara ge hormoner. Inte klokt. Till och med när jag beskrivit hur dåligt jag mår av hormoner har de bara föreslagit nya varianter.

    Jag har haft kopparspiral i tre år (krävde det till slut), inga barn, gjorde ont att sätta in (som mensvärk, kroppen vill ju stöta ut spiralen först) och kände mig lite öm inuti ett tag efter, typ första månaden. Numera har jag inte mer mensvärk än innan, men de första månaderna åt jag 400 gram Ipren istället för 200, ingen praktisk skillnad alltså trots att det gjorde lite ondare.

    Flera av mina kompisar har spiral och har inte haft ont alls, barnmorskan som satte in min hade själv haft sen 70-talet sa hon.

    Kan tänka mig att jag hade fått problem om jag haft en partner som velat ha samlag direkt efter den första veckan, men nu blev det inte aktuellt förrän efter två månader och det gick bra.

  • pickolina

    Jag tror att man måste testa helt enkelt. Precis som med alla typer av preventivmedel så är det sååå individuellt. Vissa har jätte problem, vissa lite problem och vissa har inga problem alls..!

  • Swing

    Jag har har kopparspiral sedan 28 år och har bara gjort avbrott för att få 2 barn. Har funkat alldeles utmärkt, jag och maken är jättenöjda!!! Inga hormoner för mig. En gång gled spiralen ner i livmoderhalsen strax efter insättandet och jag fick ta ut den och sätta in en ny, samt att det var lite knepigt med insättningen innan jag fött mina barn, men det funkade. Rekommenderar er varmt att prova.

  • ninne

    Satte in kopparspiral då jag ej kan ta hormoner. Gjorde sjukt ont som satan fy fan, men det håller ju inte på för evigt, blödde lite två dagar och hade inte speciellt ont, men sedan kom flytningarana groteska mängder, inte fräscht.
    kolla den efter en vecka igen och fick tvinga dom till att kolla den fast de sa att det var helt normalt och då visade det ig att den hade halkat ner. tvingade dom att kolla med ultraljud vid insättandet att den satt rätt då så den hade alltså flyttat sig och skulle inte ge något skydd, så de fick ta ut den efter en vecka.
    Så nu har jag persona p-dator istället. men hade den funkat som för mina kompisar så hade det ju varit toppen och nu har jag ju testat iallafall. prova o se om det är något alla är ju olika, att ta ut den kändes ingenting alls.
    lycka till

  • Cecilia J

    Jag har inte fått barn men var trött på hormoner, jag och min gynekolog kom överens om att kopparspiral var ett bra val i mitt fall. Det som gjorde ont vid insättandet var när hon mätte livmodern (eller är det livmoderhalsen de mäter?) men det gick över på ett par sekunder. Åt ingen värktablett alls under dagen och nästa dag var "mensvärken" borta. Har inte mycket flytningar och känner inte av den överhuvudtaget.

    Jag är jättenöjd än så länge efter 2 månader.

  • Buslinna

    Än så länge fungerar kopparspiral bra för mig. Har inte fått barn och det kändes ungefär som mild mensvärk när de mätte livmoder och sedan satte in spiralen - inte alls farligt för min del. Jag hade tagit en ipren en timme före insättningen, såsom min barnmorska rekommenderade. Sedan blödde jag i ett par dagar och hade lite längre mens de första två månaderna. Nu är det dock i princip tillbaka till det vanliga, men i lite mer i mängd under de första dagarna.

    Jag har alltid haft horribel mensvärk, men det har inte förvärrats av spiralen. Värken är lite annorlunda, men ipren funkar som vanligt. Däremot kan jag få som mild mensvärk om magen är orolig eller om jag precis varit på toaletten. Det brukar dock gå över.

    Allt som allt är jag bara glad att kopparspiralen funkar eftersom hormoner är uteslutet för mig.

  • Skyttenbrud

    Satte in en kopparspiral innan jag fick barn. Inga problem att sätta in den. Fick en värktablett som även hjälpte livmodern att slappna av ett par timmar innan. Hade inga blödningar (mens) efter att jag satt in den och de första veckorna med småstänk gått. Fick tyvärr ta ut den då jag ibland kunde få fruktansvärda magsmärtor. Men som ngn annan skrev. Man måste nog prova. Jag skulle inte tveka att sätta in en nu när jag fått barn. Lycka till

  • Maria G

    Det är ingen skillnad i smärta att sätta i en kopparspiral eller en hormonspiral (typ levonova) det som kan upplevas smärtsamt är mätningen av livmodern samt införandet av spiral. Anledningen till att man brukar vilja att kvinnor fött barn innan en spiral sätts in är att det i många fall känns mindre smärtsamt eftersom livmodern är lite mer följsam (mjukare) efter att kvinnan genomgått en graviditet men det är ju inget absolut krav att ha fött barn för qatt få en spiral insatt. Efter spiralinsättande kan en del kvinnor få en reaktion som att de känner sig yra och/eller svimmar. En normal reaktion som beror på att man varit och vidrört livmodertappen och det är inget farligt, en del kvinnor kan dock känna sig yra under en hel dag och då är det bäst att man kan vara hemma och vila.

    Om man har riklig mens redan och funderar över att sätta in en kopparspiral så ska man vara medveten om att risken för att man ska blöda mer och längre tider är ökad med kopparspiral. Med hormonspiralen så blir flertalet kvinnor helt blödningsfria men motsatsen förekommer och en del blöder betydligt mer med den typen spiral.

    Det bästa är väl att testa och se vad din kropp klarar av. det är ju inte värre än att man kan ut spiralen om den inte funderar.

    Maria

Svar på tråden Kopparspiral erfarenheter