Inlägg från: Buslinna |Visa alla inlägg
  • Buslinna

Acne på andra ställen än i ansiktet

Hej!

Här kommer fråga som jag, för ovanlighetens skull, tycker är riktigt pinsam. Jag kan babbla på om det mesta i övrigt, men det här håller jag mycket hemligt. :D

Är det någon här som har eller har haft problem med vuxenacne som inte bara håller sig i ansiktet utan som ofta också blommar upp på andra ställen på kroppen? Allt från rygg och rumpa till armhålor, mus, bröstvårtor etc? Har ni i sådana fall lyckats få någon bra hjälp att bli av med acnen? Vad har funkat respektive inte funkat? Jag har hittills inte hittat något som funkar mot min acne och funderar på att kräva Roaccutan (eller hur nu det stavas) efter sommaren. Någon som har provat det?

Tacksam för svar på min mycket privata fråga! Var, om inte här, kan man diskutera sånt här? :D

• Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet
  • Buslinna

Det har jag provat utan märkbart resultat, tyvärr. Men jag hoppas att det funkar för dig!

• Buslinna

Anne på Grönkulla - Hur mådde du av roaccutan? Man har ju hört att det är risk för många biverkningar och jag har hittills bara pratat med en person som provat det (han mådde bra, utöver lite torr hud i början).

Flower177 - Jag är storkonsument av scrubcreme och scrubvantar, men det gör inte någon gigantisk skillnad och går ju inte att använda på mer ömtålig hud, tyvärr. :)

• Buslinna

Flower177 - Oj, det hjälpte alltså inte med en omgång?

Ellte - Det låter precis som jag. :( Jag gruvar mig inför strandsäsongen, nu igen...

• Buslinna

Anne - Funkade roaccutan för din syster som hade problem med akne på kroppen?
    Vad använder du för rengöringsprodukter som fungerar? *nyfiken*

De läkare jag pratat med har inte haft några bra lösningar när finnarna sitter på ömtåligare hy. Jag fick någon vanlig apotekssalva, men den var inte bra att använda på ömtålig hy, så den kan jag i princip bara använda på rumpan och de få finnar jag får på rygg, ben etc.

• Buslinna

Flower177 - Hm, känner du till några andra sätt att balansera hormonerna än p-piller? Jag äter helst inte p-piller eftersom jag verkar gå upp i vikt som en ballong av vissa p-pillerhormon (gulkroppshormon, tror jag)och har problem nog att komma ner till en normal vikt. :D

• Buslinna

Flower177 - Hm, vad är PCO? Låter bekant, är det när man får cystor...?

Ja, det är klart att det är OM det beror på hormonerna, är lite försjunken i plugg så hoppade över ett led där. :) Hur kan man vara säker på om det är hormonellt? Jag skulle tro att det är det, och har alltid trott det. Det började efter puberteten med att jag fick finnar runt mensen och nu är det månaden runt, men definitivt sämre kring mensen. Då får jag riktigt ömma kvisslor, som ibland kan hålla i sig tills att det är dags igen månaden därpå. :(

• Buslinna

Anne - Jag har knäpp och kinkig hud. :) Blir lätt fet med fel hudcreme, men måste skrubbas ofta och återfuktas rejält. Letar fortfarande efter den perfekta hudcremen, men är rätt nöjd med den jag har. Till rengöring har jag en mycket mild variant från apoteket.

• Buslinna

Famousfairy - Det låter riktigt jobbigt! Kan man hoppas att de biverkningar som drabbade dig berodde, åtminstone delvis, på att du fick fel dos?

Socker äter jag väldigt lite av och jag äter nästan bara fullkornsprodukter. Jag är rejält laktosintolerant, men när jag frågat läkare om det kan ha med saken att göra har jag fått blankt nej (det ska dock kunna ge mjäll, vilket var anledningen till att jag tog upp det - kan det ge en hudåkomma så varför inte en annan). Det innebär ju dock att jag undviker mjölkprodukter i största möjligaste mån och de perioder då jag avstått från all laktos har jag inte märkt någon skillnad.

• Buslinna

Ja, jag får ju bevisligen ingen riktig hjälp när jag ber om det, så det är därför jag funderar på att kräva roaccutan. Jag är snart 27 och sjukt less på finnar som får mig att se ut som en 14-åring. :(

Om inte annat går jag till en privatläkare och säger att jag vill ha roaccutan, det verkar som att de är lite mer medgörliga. :) Men tänkte pejla lite hur andra upplevt roaccutan eller om de fått annan hjälp som fungerat här först.

Och roaccutan är väl inte bra att ta på sommaren, eller gäller det bara antibiotika? Jag vill ju gärna kunna sola i sommar. :)

• Buslinna

flower177 - Hm, ja, jag har diskuterat PCO med en läkare eftersom jag är rätt orättvist mullig med tanke på min livsstil och kost. Men det var helt uteslutet menade hon eftersom kvinnorna i min släkt (åtminstone på mammas sida, det finns inte _så_ många på pappas) inte har några problem att bli med barn, såvitt jag vet. Kan det kanske vara idé att pressa frågan vidare, eller är det ett kriterie för PCO? Hur görs i sådana fall en sådan utredning?

Vissa av de där symptomen stämmer alldeles perfekt, medan andra inte alls gör det.

Man känner ju sig lite osexig med finnar på mer privata ställen ... *suckar*

• Buslinna

flower177 - Jag har väl inte överdrivet många finnar, men de finns där konstant och rätt ofta rejält ömma. Och jag vill bli av med dem.:)

Ja, överlag har jag haft oturen att träffa rätt bryska läkare. Så ska kräva bättre hjälp nästa gång.

Bor inte i Sthlm nu, men kommer att flytta ner igen snart så jag tar gärna emot en bra rekommendation! :)

• Buslinna

Hej igen!

Träffade en allmänläkare i dag och tog upp frågan på nytt. Han skrev ut ett antibiotikaliniment men tog också upp Diana eftersom han höll med om att det verkar vara hormonbetingat. "Akne ska inte finnas på andra ställen än ansikte, rygg och bröst"... Det får dock vänta.

Jag får förhopnningsvis en tid hos en, enligt flera bekanta, riktigt duktig naturmedicinare (som också är läkare) och hinner jag dit (mottagning i annan stad) innan terminen börjar tror jag att det kan hjälpa. Har ni någon liknande att rekommendera i Stockholmstrakten? Gärna någon som även är läkare eller har en rejäl utbildning utomlands inom sitt fält. :)

Men, jag tänker också försöka skaffa tid där hos City Sergel. En blåbärfråga - det är väl en privatmottagning vad jag förstår, så vad kostar ett besök där? :)

Är det någon som har provat Diana? Hur har det funkat isf? Är ju inte sugen på p-piller, men som sista utväg...

Någon som fått annan hjälp vid hormonell akne? Några bra produkter att rekommendera? Bra salonger för ansiktsbehandlingar i Stockholm som inte kostar skjortan, om möjligt? :)

Frågorna är många, men så är jag rätt vetgirig av mig också. :)

Ha det bra i värmen!
    kram

• Buslinna

Puffar lite här. :)

Jag har nu koll på City Sergel-biten och ska som sagt boka tid där hos den barnmorska som tidigare rekommenderades (tack!).

Jag undrar samtidigt om någon vet om en duktig privathudläkare i Stockholm?

Svar på tråden Acne på andra ställen än i ansiktet