• aa_s_a

HJÄLP!

Hur länge till kommer jag orka?

Min sambo har ett barn sedan tidigare och han och mamman ligger i umgänges/vårdnadstvist.. Hade jag vetat ur jobbigt det skulle bli hade jag aldrig gett mig in i det, men nu är jag där liksom. Samtidigt som jag vill ge upp allt och flytta ut så älskar jag min sambo över allt annat...

Han säger att han förstår att situationen är svår för mig, men sen bryr han sig ändå inte om hur jag mår utan tycker att om jag mår dåligt så får jag väl söka hjälp någonstans.. Ibland kan jag faktiskt förstå varför hans ex gav upp relationen, men nämner jag något sådant till min sambo blir han bara kränkt (enligt honom själv)..

Jag tycker också min sambo är alldeles för "mesig" mot exet.. Han går med på allt hon säger, vill hon byta umgängeshelg så går det bra, vill hon ändra tider går det bra och bla bla. Men så fort vi vill ändra någon tid för att vi ska bort eller liknande så går det absolut inte för henne, även om hon brukar ändra sig dagen innan och att det då går.. Hon har t.ex. sagt nej till vårt semesterförslag i sommar, med anledningen att barnet är för litet för att vara med pappa 2 veckor i sträck, medan 2 veckors dagumgänge går bra.. Hon gör allt för att förstöra mitt och sambons förhållande, hon är på god väg men det förstår inte min sambo..

Jag vet inte vad jag ska göra... Har varit på väg att ge upp så många gånger, men det är ju inte det jag vill egentligen... Snälla någon, hjälp!

• Svar på tråden HJÄLP!
  • aa_s_a

Men snälla? Ingen som har någon tanke? Jag bara gråter och gråter och min sambo är iväg och jobbar som vanligt..

• aa_s_a

Kanske verkar desperat men vad ska jag göra? ingen som kan säga något???

• sweet saint

jag har inga barn och inte min sambo heller, MEN jag känner igen det här med att han går med på vad som helst och säger aldrig ifrån. Vet inte riktigt vad man skall göra åt sådant, men det jag försöker göra är att få honom att förstå att ju mer man går med på saker och ting desto mer inser folk att "honom kan man utnyttja och det skall jag göra". har försökt med det en tid nu och han börjar faktiskt visa lite mer "stake" nu. Jag började med att påverka honom direkt genom att bli sur på honom. Han hatar bråk och dispyter så för att klara sig från mitt humör har han för min skull först satt gränser mot andra, och nu gör han det för sin skull då han sett att folk tar honom med respekt då man börjar ställa krav. Så han börjar bli riktigt säker samtidigt som han håller kvar sin underbara hjälpsamma personlighet.
    Men hur du ska göra för att få rätsida är ju svårt att säga..
    Du kanske kan börja göra upp semesterplaner och om hans ex vill påverka det, så säger du bara NEJ! allt är planerat och klart! Ni ska inte behöva vara fast pga av hans ex. HAns barn kan ju föja med, men att ha sporadiska tider varje dag som inte ens är säkra är ju dumt... Ni ska ju inte behöva sitta på jour för att vänta på när det passar han ex! Jobbigt för baret också!!

Vara benhård är mitt förslag...

Barnet behöver också fast rutin för att känna sig säker!

• flower177

Hej tjejen!

Har du sagt till din sambo hur du upplever detta? Han ska FÖRST ta hänsyn till sin nuvarande familj, vilket är du och barnen. Hans ex skall komma i andra hand. Det är inte heller hans sak att bedöma om du behöver "hjälp", som han uttryckte det. För det kan likväl vara han som är problemet.

Det finns inga rätt/fel känslor, utan din upplevelse är en verklighet och helt rätt! Om han vill leva med dig bör han ta hänsyn till den! Om det känns som att exet försöker förstöra er relation, kan det ju vara så och det är väl inte så värst ovanligt heller...med sådana ex.

Lägg korten på bordet, och var bestämd! Han ska definitivt prioritera dig och barnens önske mål.

Kram

• aa_s_a

Tack för svaret. Vi har redan semesterplaner, ska till Spanien... Men vi kan inte bara säga att barnet ska med.. Då kontrar hon med att vi inte tänker på barnets bästa.. Dessutom ska de upp i tingsrätten i sommar för tredje gången ang umgänget med sonen.. Hon kommer säkert komma dagen innan vi ska åka och säga att det är ok att han får följa med..

• sweet saint

hmmmm. har svårt att fatta varför vissa mammor vill förstöra på liknande sätt!!!!
    Hoppas verkligen att ni får ett avslut på detta denna gång så alla vet vad som gäller!!!!

Har en kompis som nyss splittat med sitt ex... HAn var väldigt sårad av splittringen och har betett sig olustig (men normalt enligt mig... hon hittade en ny innan de gjort slut och kan inte förstå att henner ex fortfarande älskar henne.)
    Helt plötsligt av INGEN anledning börjar hon hota med att ta deras pojk ifrån honom om inte han gör som hon vill. Han gör inget fel. Påpekar man detta lyssnar hon inte.....

Men, men försök prata med din sambo tills han fattar.. om han så skjuter ifrån dina känslor 10ggr så fortsätt!! Nångång måste han fatta!!!! Nångång måste han ta till sig det! men det kan ta tid...

• aa_s_a

flower177: Jag förzöker få honom till att priotera det vi har.. Men han menar att jobbar han inte så här mycket har vi inte råd med huset och lägenheten i Spanien.. I höst börjar jag också jobba (pluggar nu) så då får vi in lite mer pengar...

sweet saint: oj, ja dessa mammor... Visst min sambo kanske inte är helt oskyldig till allt som hänt, men jag har ju läst sms och så från hans ex och hon vill verkligen att han ska lyda henne för annars jävlar...

• flower177

Glöm inte bort dig själv heller i all omtanke.... Börjar du må dåligt går det ut över både plugg, dig och din framtid...

Var tydlig! Men med en tidsgräns! Hellre det än att du börjar må dåligt...

• aa_s_a

Plugget är i princip färdigt, bara opponering på examensarbetet på fredag.. Sen börjar jag jobba i höst och då får jag lite mer rutiner i livet också..

Han säger ofta att jag behöver inte lägga ner min själ i konflikten, att jag inte har några förpliktelser, men hur lätt är det?

Svar på tråden HJÄLP!