• mimikry

ska det va vänster eller höger?

Högertrafik gäller alltid, utom när du går. Du ska gå så att du möter trafiken (så du är med på vad som händer)

tror jag...

• mimikry

Nu vet jag! =)

det är höger:
    "Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används."
    www.ntf.se/Halland/default14768.asp

Men att man ska gå på vänster sida (på vägar där det inte finns väggren tex o antar också gångbanor) fick jag lära mig i barnens trafikskola... =)

• mimikry

Men i det fallet tycker jag defenetivt att hon hade fel!
    Vaddå, det är klart att man måste få stå stilla! (Spelar väl ingen roll åt vilket håll du stod åt...)
    Händer ju hela tiden i trafiken att folk stannar där dom inte får för att släppa av nån eller så, men man kliver väl inte bilen o tjafsar då, utan kör runt bara...
    I stockholm är det dessutom ständigt dubbelparkerade bilar i cykelfilen, det är ju bara att cykla runt.

Jag brukar också cykla med hunden på vänster sida, det är ju som sagt enklare för den om man är konsekvent.
    Hon hade ju fått veja för dig om du gått med hunden också...

• mimikry

Det stod ju på NTFs hemsida att man skulle cykla til höger på vägen eller den bana som används, dvs cykelbanan i detta fall.

Men angående frågsetällningen från början, man har inga rättigheter i trafiken, utan skyldigheter, och man måste anpassa sin körning efter rådande trafik.
    Alltså, tanten skulle utan kommentar cyklat runt La-Lolita eftersom hon rastade hunden i diket.

men men, hon var kanske avis för att hon inte hade nån hund... =)

• mimikry

Aftonbladet:
    haha... det där med hunden lät himla roligt... =)

Svar på tråden ska det va vänster eller höger?