• ninjan

ska det va vänster eller höger?

Hur är det egentligen..

Gäller höger eller vänstertrafik på cykel/gångbanor?

Tycker mej minnas att jag i lågstadiet lärde mej att vänstertrafik gäller, men har hört andra åsikter..?

Så, nån som har trafikvett här?

• Svar på tråden ska det va vänster eller höger?
  • physalis

vet du , nu när du säger det känner jag också igen det... Blir lite osäker...

Jag vill minnas att min lågstadielärare lärde oss att man alltid skulle gå närmst husen, och att cyklarna cyklade närmst bilvägen... ojojoj vad förvirrad jag blev nu! :D:D:D

• mimikry

Högertrafik gäller alltid, utom när du går. Du ska gå så att du möter trafiken (så du är med på vad som händer)

tror jag...

• ninjan

ja..nåt konstigt är det!

Blev nästan utskälld av en tant idag för att jag cyklade på "fel" sida. Kunde inte försvara mej, eftersom jag blev lite osäker.. Dumma tant! Tänk om det var hon som cyklade på fel sida!!

Flåt om jag gjorde dej osäker :)

• ninjan

hm.. så du bara tror, mimikry :)

Ingen som VET helt säkert?

• physalis

nejnej! osäker på att kul sätt! :D

men detta kan ju vara intressant att få klarhet i...

Kanske någon här som jobbar på vägverket eller bilskola? :)

• mimikry

Nu vet jag! =)

det är höger:
    "Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används."
    www.ntf.se/Halland/default14768.asp

Men att man ska gå på vänster sida (på vägar där det inte finns väggren tex o antar också gångbanor) fick jag lära mig i barnens trafikskola... =)

• ninjan

usch, har så svårt att släppa när nån har stört sej på mej.

Jag cyklade med hunden på min vänstra sida, eftersom det är enklast för det är samma sida som han går på när vi promenerar.

Och så satt han i diket och sket, inte kunde jag ju slita upp honom då, för att byta sida, vilket jag skulle ha gjort om han inte hade hållit på att uträtta sina behov.

Dessutom bor vi på glesbygden, så det var ju ingen livlig trafik! Hon kunde lätt ha svängt lite och cyklat på "fel" sida av vägen i ca tre meter när hon skulle förbi mej. Men nej! Hon måste demonstrativt hoppa av sin cykel, och börja tjata!

Suck! Skulle verkligen vilja veta vem som hade rätt på riktigt!

• ninjan

ahaa..äsch! Då var det ju hon som hade rätt :)

Men varför sa dom i lågstadiet att man skulle tänka tvärtom när det gäller cykelvägar??

Tack för svaret, förresten!

• mimikry

Men i det fallet tycker jag defenetivt att hon hade fel!
    Vaddå, det är klart att man måste få stå stilla! (Spelar väl ingen roll åt vilket håll du stod åt...)
    Händer ju hela tiden i trafiken att folk stannar där dom inte får för att släppa av nån eller så, men man kliver väl inte bilen o tjafsar då, utan kör runt bara...
    I stockholm är det dessutom ständigt dubbelparkerade bilar i cykelfilen, det är ju bara att cykla runt.

Jag brukar också cykla med hunden på vänster sida, det är ju som sagt enklare för den om man är konsekvent.
    Hon hade ju fått veja för dig om du gått med hunden också...

• physalis

äsch, bry dig inte om det! :)

Tanten är nog inte värd att lägga energi på. Hon var ju otrevlig, och det hade hon inte behövt vara oavsett om du gjorde fel eller inte. Knasbollar finns det gott om!

mimikry. Att man ska cyykla så långt till höger som möjligt tror jag syftar när man cyklar på bilväg, vilket är uppenbart. Och att man ska gå till vänster tror jag också syftar på bilväg, uppenbart då man bör möta trafiken så man inte blir påkörd bakifrån.

Men frågan var ju angående cykel/gångväg.

Ingen som vet?

Svar på tråden ska det va vänster eller höger?