• ninjan

ska det va vänster eller höger?

Hur är det egentligen..

Gäller höger eller vänstertrafik på cykel/gångbanor?

Tycker mej minnas att jag i lågstadiet lärde mej att vänstertrafik gäller, men har hört andra åsikter..?

Så, nån som har trafikvett här?

• Svar på tråden ska det va vänster eller höger?
  • ninjan

ja..nåt konstigt är det!

Blev nästan utskälld av en tant idag för att jag cyklade på "fel" sida. Kunde inte försvara mej, eftersom jag blev lite osäker.. Dumma tant! Tänk om det var hon som cyklade på fel sida!!

Flåt om jag gjorde dej osäker :)

• ninjan

hm.. så du bara tror, mimikry :)

Ingen som VET helt säkert?

• ninjan

usch, har så svårt att släppa när nån har stört sej på mej.

Jag cyklade med hunden på min vänstra sida, eftersom det är enklast för det är samma sida som han går på när vi promenerar.

Och så satt han i diket och sket, inte kunde jag ju slita upp honom då, för att byta sida, vilket jag skulle ha gjort om han inte hade hållit på att uträtta sina behov.

Dessutom bor vi på glesbygden, så det var ju ingen livlig trafik! Hon kunde lätt ha svängt lite och cyklat på "fel" sida av vägen i ca tre meter när hon skulle förbi mej. Men nej! Hon måste demonstrativt hoppa av sin cykel, och börja tjata!

Suck! Skulle verkligen vilja veta vem som hade rätt på riktigt!

• ninjan

ahaa..äsch! Då var det ju hon som hade rätt :)

Men varför sa dom i lågstadiet att man skulle tänka tvärtom när det gäller cykelvägar??

Tack för svaret, förresten!

• ninjan

ja, tanter kan va konstiga..

Har kollat upp saken nu, riktigt ordentligt, och det stod att man skulle cykla på högra sidan. Så det är baraatt glömma vad man trodde att man lärde sej som liten..

• ninjan

kul att se så många inlägg! Och bra att få höra från en expert hur det ska va, Fru Abramsson!

Det var inte en delad cykel- och gångbana, utan "gemensam". Så det var nog tanten som hade rätt.

Aftonbladet
    Nja, jag tror inte att det var anledningen till hennes surhet. Jag var ju lixom inte alls på den "rätta" sidan, så kopplet kunde omöjligt ha stört henne. jag stod på den vänstra dikesrenen (nästan i diket), med hunden på min vänstra sida.

Svar på tråden ska det va vänster eller höger?