• ninjan

ska det va vänster eller höger?

Hur är det egentligen..

Gäller höger eller vänstertrafik på cykel/gångbanor?

Tycker mej minnas att jag i lågstadiet lärde mej att vänstertrafik gäller, men har hört andra åsikter..?

Så, nån som har trafikvett här?

• Svar på tråden ska det va vänster eller höger?
  • ninjan

ja, tanter kan va konstiga..

Har kollat upp saken nu, riktigt ordentligt, och det stod att man skulle cykla på högra sidan. Så det är baraatt glömma vad man trodde att man lärde sej som liten..

• okt2006

Är det inte oftast så att om cykel-/gångvägen är delad, alltså en del för cyklister och en del för fotgängare, så är cykelfilen närmast bilarna. Därav physalis minnen av att man skulle gå "närmast husen".

• physalis

okt2006

Det stämmer nog!

Så, la-lolita

vart det rätt eller fel? :) Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det kan ju vara både och, beroende på ovanstående info! :)

• mimikry

Det stod ju på NTFs hemsida att man skulle cykla til höger på vägen eller den bana som används, dvs cykelbanan i detta fall.

Men angående frågsetällningen från början, man har inga rättigheter i trafiken, utan skyldigheter, och man måste anpassa sin körning efter rådande trafik.
    Alltså, tanten skulle utan kommentar cyklat runt La-Lolita eftersom hon rastade hunden i diket.

men men, hon var kanske avis för att hon inte hade nån hund... =)

• Becazinha

Hahaha har inte ens TÄNKT på det, men det stämmer ju, på skyltarna brukar cykeln vara till vänster om strecket och gångarna till höger. Lustigt värre. Men väl ute på cykelbanan är det ju högertrafik igen!

• okt2006

Såhär tror jag: om cykel-/gångbanan är delad så är cykelfilen närmast bilarna och gångfilen närmast husen. Väl inne i cykelfilen är det högertrafik som gäller om man möter en annan cyklist.

• Fru Abramsson

Hej hej!
    Man ska cykla till höger för cykel räknas som fordon. Man ska gå på vänster sida så man möter fordonen och får ögonkontakt med föraren..

Jag är trafiklärare/körskolelärare.
    Undervisat barn i trfiksäkerhet i 15år nu.......

• Fru Abramsson

på cykelbanor gäller lite andra regler. Om skylden är "delad" alltså streck mellan cykelsymbol och gångsymbol så går man på vä sida eftersom skylten visar det. Finns det inget srteck mellan symbolerna på skylten är det en delad gång och cykelväg med gemensam hänsyn.

• Aftonbladet

Men det är alltid lite obehagligt med hundägare som har kopplet tvärs äver cykelbanan och så kanske det inte syns så väl. Jag vill inte trassla in hjulen i kopplet och riskera att strypa hunden och välta hundägaren... Kanske var därför tanten var sur?

• okt2006

Fru Abramsson: om skylten är delad som du skriver - går man alltid på vänster sida då? Då blir det ju blandat beroende på vilket håll man kommer från? Tanken med delad skylt är väl att cyklister och fotgängare inte ska vara i samma "fil"?

• mimikry

Aftonbladet:
    haha... det där med hunden lät himla roligt... =)

• Fru Abramsson

okt2006:
    Du går på den sida av gång/cykelväg som gångsymbolen på skylten...
    Tanken är att du ej ska gå på samma G7C bana till platsen som från platsen utan ta den G/C banan som är på motsatta sidan av gatan.

• ninjan

kul att se så många inlägg! Och bra att få höra från en expert hur det ska va, Fru Abramsson!

Det var inte en delad cykel- och gångbana, utan "gemensam". Så det var nog tanten som hade rätt.

Aftonbladet
    Nja, jag tror inte att det var anledningen till hennes surhet. Jag var ju lixom inte alls på den "rätta" sidan, så kopplet kunde omöjligt ha stört henne. jag stod på den vänstra dikesrenen (nästan i diket), med hunden på min vänstra sida.

Svar på tråden ska det va vänster eller höger?