• nemifreak

Någon som har steriliserat sig?

Så vitt jag vet är 25 år den ålder man ska ha uppnått för att få bli steriliserad... nedan enligt Netdoktor

"Alla kvinnor över 25 år, som är fast bosatta i Sverige, kan efter eget önskemål och övervägande låta sterilisera sig. Flera tusen svenska kvinnor beslutar sig varje år för att välja denna möjlighet till framtida prevention."

• nemifreak

Citat: "Hur är det med sterilisering om man inte har barn innan? Har för mig att de beviljar det väldigt sällan, särskilt om de tar bort livmodern också..."

Är du 25 år fyllda och hävdar att det är vad du vill att bli steriliserad så kan de inte säga att "nej, det får du inte", du har laglig rätt att ta det beslutet om din egen kropp. "Bevilja" är inte med i leken här.

• nemifreak

Katarina T,
    jag har inte gjort det själv så jag är inte säker på alla detaljer men min granne, som jag umgicks mycket med, gjorde det för några år sedan. Hon sa att det varit mycket diskussion innan men eftersom hon vidhöll att hon ville samt var fullt frisk så fick hon det genomfört. Det är obligatoriskt med samtal innan och även undersökning så det inte finns medicinska problem som gör ingreppet olämpligt. Hysterektomi har jag tyvärr ingen koll på.

Svar på tråden Någon som har steriliserat sig?