Inlägg från: Lilla spöket Laban |Visa alla inlägg
  • Lilla spöket Laban

så trött...

Vissa saker måste du ju faktiskt inte gjöra. T ex tvätta hans kläder och stryka dem. Låt bli att göra sådant. Laga bara mat till dig själv och sådan mat som du tycker om. Vissa saker är ju svårare, t ex dammsugning och sådana gemensamma grjer. Bestäm gemensamt om olika ansvarsområden. Tex han sköter dammsugningen en gång i veckan, eller oftare? Tvinga honom att då göra det. Alternativt är att han får betala städhjälp hemma. Vi har gjort så att vi har delat upp olika ansvarsområden och det är mycket lättare att hålla koll då. Sedan måste man ta hänsyn till varandras olika krav och önskemål. Är det inte nödvändigt att äta lagad mat till middag ska man inte heller tvingas laga mat. I alla fall inte om man inte har barn.

Lycka till.

• Lilla spöket Laban

Beröm tycker jag ändå är en ganska bra grej. Så småningom kommer han kanske att ge dig beröm också. Vi är ganska jämlika hemma och tackar nästan alltid för något som den andra gjort. Det går av bara farten. Visst tackar vi inte varje gång, men ofta. Jag tror jag har med mig det hemifrån. Det går så snabbt att säga: Tack älskling för att du dammsög/diskade/plockade undan, Tack för att du fixade frukost/tack för den goda maten osv. Jag tackar min man och han tackar mig. Det blir så mycket trevligare och inget tas för givet. För hushållsarbete tycker nog ingen är superkul och då är det bra med lite uppskattning tycker vi.

Svar på tråden så trött...