så trött...
Som flera andra redan sagt, att ge positiv feedback när man fått hjälp är fundamentalt viktigt. I alla lägen, inte bara när det är dags för hushållssysslor, men kanske framför allt då eftersom det så ofta blir snedfördelat.
Vad är det för fel med att säga "tack älskling, vad bra att du hängde upp tvätten"? Jag delar hus med en väninna, och vi hjälps åt, och tackar varandra man tagit sådant som är gemensamhetssaker. Inget märkvärdigt alls.
Det andra är att för att få sin partner att faktiskt förstå problemet måste man göra det konkret. Ingen orkar lyssna på "jag får alltid göra allting", det går inte att ta på, rent konkret. Speca istället upp hur många timmar som läggs ner på de olika hushållssysslorna, vem som gör vad, hur lång tid det tar. Sätt det i relation till arbetstidens olika längd.
Är fördelningen sned bör båda parter kunna se det tydligt, men det kan också vara så att det faktiskt är rätt jämnt fördelat.
Glöm inte att ta med sysslor som:
- elda i pannan
- byta däck på bilen
- tvätta bilen
- klippa gräset
- rensa rabatten
- måla huset
- snickra
etc.
Det är inte bara inne i huset som räknas...
Sedan tycker jag förslaget att bara göra sin del av hushållssysslorna och lägga resten i hans garderob är en underbar sista utväg. :) Själv är jag alldeles för snäll för att göra en sån sak dock... *skrattar*