• Desperate2bewife

Vad har ni INTE sparat in på?

Inspirerad av en tråd som handlade om vad man sparat in på undrar jag vad ni lagt lite extra krutpå, vad som fått lov att kosta lite extra? Kul att höra om andras val!

Det vi inte snålar på är bröllopsresan. Älskar att resa, så det blir 5-stjärnigt hotell i Thailand 2 veckor, och så ska vi unna oss god mat och en massa spa-behandlingar.

• Svar på tråden Vad har ni INTE sparat in på?
  • bröllops häxan

Vi la lite extra på m2b´s kostym för att han ville ha en som han kunde använda för framtida bruk. Och min kläning som jag tänkte sy själv först, men som jag lämnade bort (skönt ):) Det får kosta vad det kostar nu (men helst inte över 8.000 balobas)

Sen så la vi pengar på gästerna och deras kuvert. Vi vill skämma bort för en gångs skull och visa uppskatning till alla som alltid stält upp för oss när vi haft det riktigt dåligt stält.

• Ängla

Sparade INTE på

1 vi bjöd alla vi ville (90 pers)
    2 Frikostigt med vin under hela middagen, ingen med tomt glas på vårt bröllop...
    3 klänningen
    4 smink och uppsättning
    5 Inbjudan, vigselprogram fest program etc - specialdesignade och tryckta på tryckeri
    6 förrätten - delikattesser
    7 Tårtan - specialdesignad
    8 Blommor och dekorationer
    9 Lokal - vi betalade en stor del av hyran för slottet vi var på - resten finansierades av de som bodde över natten
    10 - DJ

Sparade
    1 Transport - gästerna kunde gå till kyrkan/festvåningen och vi hyrde en jättefin bil för halva priset jämfört med de flesta andra - det trista var att han som körde inte var van att köra brudpar, typ höll ej upp dörren eller var formellt klädd
    2 Sång/musik i kyrkan - våra vänner som sjunger gudomligt sjöng
    3 Fotografering - en kompis som tog jättefina bilder men om vi haft obegränsat med pengar hade vi gärna haft nån sån bröllopsproffs på foto!
    4 Videofilmning - min svåger filmade
    5 varmrätten - valde kyckling istället för oxfilé
    6 Desserten - valde en av de billigare men jättegod
    7 Mousserande istället för champagne
    8 Frukt och snacks istället för snittar
    9 Bjöd på egen drink mellan de två olika festlokalerna istället för att köpa av restaurangen

• drea

Vi sparade inte in på ringar, för de ska man ha hela livet.

Inte heller en bra fotograf, för bilder är viktigt, de ska visas t o m för de kommande barnbarnen!

Platsen för vigseln, vi ville vara på ett ställe i Stockholms skärgård och ingen annan stans, så då fick det bli ett mindre bröllop eftersom Sandhamns kapell är litet och en middag för många skulle blivit jättedyr! Nu fick vi en lyxmåltid med champagne, löjrom, oxfilé mm, mums!!

Jag önskar dock att jag lagt ner mer pengar på en klänning, för den jag fick uppsydd av en vän blev inge bra...

• Sessa-25

Vi sparar inte in på ringen, antalet gäster, mat och alkohol.

• _sus_

vi är inte klara men vi sparar ej på
    ringar
    vigselakten

• Mitt hjärta är hemma

Vi sparade inte in på
    Lokal
    Catering
    Ring

Allt annat försöker vi köra så mkt budget det går.

• myslis

vi sparar in på ganska mycket, men vi har lagt undan mycket pengar till resekassan.

• ninch

Sparade inte på:
    - antalet gäster (det går inte in fler i kyrkan nu...)
    - ringen
    - mat och dryck

Spar in på:
    - skjuts till och från kyrkan

• ninch

och en till;
    -vi spar inte in på resan heller, "man gör ju bara detta EN gång"

• Bröllopstokiig

Vi sparar inte in på någonting tror jag, det skulle vara transporten från kyrkan i så fall, då vi åker vår egen sportbil, men det var inte pga att spara, utan att vi tyckte det var kul med egen bil när man har en som man själv tycker är fin. jag spenderar mycket på bröllopet och allt får kosta då jag gifter mig en gång i livet!

• bebop

Vi sparade inte på:

mat och dryck. Inga tomma glas! Vi köpte hela konceptet på ett värdshus.

ringar och fotograf. De enda bestående fysiska minnena.

Vi sparade på:
    vänner som sjöng i kyrkan
    släkting som körde oss
    inget hotellrum på bröllopsnatten

• highlight

Oj, det blir nog faktiskt det mesta...

1. Ringarna!!! Inga budget grejer har inte!
    2. Klanningen! ops...
    3. Fotograferingen!
    4. Brollopsresan.
    5. Mat o dryck, samt att vi bjuder narmaste familj pa 2 heldagar innan brollopet, inkl mat, dryck o logi!

Men an sa lange haller budgeten. Tror jag atminstonne...

• Yllo

Nu när vi är gifta så satte jag mig ner och räknade ihop vad allt kostat totalt.. Det vi....

INTE sparade in på:

- Frikostigt med vin/öl och alkoholfritt under hela middagen, ingen med tomt glas på vårt bröllop...
    - Klänningen, jag köpte den jag ville ha
    - Smink och uppsättning både åt mig och tärnan (även om jag inte blev nöjd ändå).
    - Inbjudan och fest program - specialdesignade och tryckta på tryckeri
    - Tårtan - specialdesignad och extremt dyr leverans *hihihi*
    - Blommor och dekorationer
    - Festen hölls på en fin restaurang.
    - Maten. Jag beställde det VI ville ha
    - Ringarna.
    - Tärnan och bestmannens kläder och makens kostym.
    - Kärleken mellan oss!

Det vi sparade in på (omedvetet):
    - Transport - gästerna kunde gå eller köra själva till kyrkan/festvåningen och vi fick åka i en jättefin bil alldeles gratis för den ägdes av en av gästerna
    - Sång/musik i kyrkan - min barndomsväninna, som sjunger helt underbart, sjöng de två sånger jag önskade mig.
    - Videofilmning - en kompis filmade hela vigseln och stora delar av festen.
    - Mousserande istället för champagne, eftersom de flesta ändå var alkoholfria.
    -Inga snittar då det inte är tradition där jag kommer ifrån.
    - Inget vigselprogram då jag ansåg det onödigt. Allt står ju ändå i psalmboken.
    - Ingen extra dekoration i kyrkan. Det som redan fanns där var vackert och kyrkan har så fina silverljusstakar att sätta på bänkarna att jag hellre ville ha dom.
    - Betalbar åt de gäster som ville ha alkohol efter maten.

- Bröllopsresan... Den tar vi om ett år

• utvandraren

Vin, vin och vin.
    Maten
    Miljön

• Mi72

Vi sparar inte på:
    Ringarna
    Kläderna
    Blommorna
    Festen
    Allt i kyrkan inkl sång
    Fotograf
    Frissan + smink

Vi sparar på:
    Transporten till festen.
    Transporten för gästerna
    Bröllopsnatten på ett hotell
    Bröllopsresan. Den får komma senare!

• lena35

Vi sparar inte på:

Fotograf
    Kläder
    Boende t gästerna/festlokal
    Mat o dryck (inkl personal o städning dan efter)

• Ettolrach

Vi sparade egentligen inte in på något men det vi inte snålade in på var festen, det var där det mesta krutet lades för det kändes viktigast för oss!

• pov

- Ringarna
    - Musiken på festen

• Rosenhaga

Musiken vid vigseln
    Mat och dryck

• picachu

vi sparade inte på tårtan och på min stajling :)

Svar på tråden Vad har ni INTE sparat in på?