Inlägg från: JohannaLa |Visa alla inlägg
  • JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • JohannaLa

Jag måste tyvärr berätta att det är omöjligt att få en helt perfekt dag! Bara för att det kostar gör inte dagen mer perfekt. Snarare tror jag att det är lätt att tappa fokus på det som är viktigast -kärleken- och valet man gör, att välja att leva tillsammans för resten av livet!

Sen tycker jag faktiskt synd om alla män som mer eller mindre tvingas att gå med på brudarnas mer eller mindre storsinta idéer bara för att brudarna vill leka prinsessor för en dag..

• JohannaLa

Klart att det är upp till var och en!

Visst kostar saker..

• JohannaLa

Eh...jag har inte försvunnit! Jag har bara sovit...! :) Har just börjat mitt liv utan skola, så...

Och, nej, jag vill inte provocera! Jag ville bara konstatera att man inte -måste- ha ett dyrt bröllop, och att ett dyrt bröllop inte betyder att man har bättre chans att bli lyckliga! Jag tror att det blev lite tolkningsfel från vissa håll, och ber om ursäkt om mina inlägg verkade fientliga..inte meningen!

På tal om vår släkt, så hade vi lätt kunnat bjuda många, många fler om alla skulle bli nöjda. Även massor av vänner och bekanta. Men vi valde att stoppa redan från början, och bara bjuda föräldrar, syskon och min mormor (hans lever inte). Det blir lätt att om man bjuder en, så "måste" man bjuda den, och den, och den...o s v. Och så ville inte vi ha det.

• JohannaLa

felicia6: Ja, självklart, ska man bjuda syskon så "måste" man bjuda alla. Hade jag haft så många hade jag också bjudit alla dem. Det är inte bara den kostnaden som just vi har haft liten, utan även ring och lokal. Jag menar som sagt inte att provocera eller något, utan bara få fram sanningen: Att man inte -måste- ha ett dyrt bröllop!

Tack, Brudkronan, för ett bra inlägg! :)

• JohannaLa

Jag kan ju säga, för att förtydliga min åsikt, att jag -inte- håller med allt i artikeln jag länkade till. Jag håller verkligen INTE med om att äktenskapet är en gammal tradition som inte hör hemma i vårt samhälle. Jag tycker precis tvärtom!

(är pingstvän, om nån skulle undra..)

• JohannaLa

Hemax:
    Hur man börjar fundera i de banorna? Efter att ha läst en hel del här på BT, så har jag fått intrycket om att man "måste" ha värsta festen..med tanke på att budgetverktyget under "Brudpar & Verktyg" lägger typ 23000kr som normal budget för ett "enkelt" bröllop...vad är mitt i så fall? Icke-existerande?

Jag tar inte åt mig, även om det kanske låter så. Jag vet vad jag vill ha och vad jag vill med mitt äktenskap (bl a bli hemmafru, hihi). Det jag har reagerat på är som sagt att vissa verkar tro att man inte vill satsa på sitt äktenskap bara för att man inte satsar på bröllopet...

• JohannaLa

Det var väldans vad många tar åt sig personligt då!

Jag har inte någonstans antytt att det är synd om -alla- män eller att -alla- män måste backa tillbaka för brudarnas dyra önskningar. Jag konstaterade bara att jag tyckte synd om de män, som faktiskt måste stå bredvid med plånboken och snällt öppna den när kvinnan kräver...jag har aldrig sagt att detta gäller alla kvinnor eller att män inte helle kan vara såna!

• JohannaLa

Ettolrach:
    Jag sa aldrig att jag menade att det är så i de flesta fallen, jag konstaterade som sagt bara att jag tycker synd om -de- män där det är så! Att det existerar bröllop där mannen mer eller mindre tvingats att gå med på brudens idéer är inte mitt påhitt, utan ett faktum.

Felicia6: Med att många verkade ta åt sig personligt, menade jag att det kändes som att flera var tvunga att "försvara" sig och berätta att det inte alls var så som jag sa, i deras fall. Och jag har som sagt aldrig påstått att något av det jag skrivit gäller för -alla-!

June20: Jo, än så länge är situationen bättre i Sverige, men tyvärr så har svenskar en tendens att "ta över" traditioner från USA..
    Nåja. Över till dina frågor:
    Jag tog studenten för några veckor sen (jag, så liten är jag..fast fyller 21 i höst, gick om ett år och var ledig ett år..) och hade då förstås vita kläder. Dessa köpte jag med syfte att ha även på bröllopet, vit kjol och vitt linne och vita skor. Sammanlagt ca 500kr :D
    När jag fyllde 20 år förra året, fick jag presentkort på blommor för 200kr, så det används nu. Önskade mig presentkort på smycken till studenten, och fick sammanlagt 450kr att köpa för.
    Lokalen är en vanlig föreningslokal i mina blivande föräldrars hus, som vi får hyra gratis :)
    Ringen kostade 1350kr...Maten kommer att vara smörgåstårta som vi köper in via min blivande svärfar, han jobbar på ett soldathem där de fixar smörgåstårta med 16 bitar för ca 400kr. Min blivande svärmor ringde innan och sa att hon betalar tårta, som nog kommer att vara en ganska enkel sådan, för ca 2-300kr tror jag.
    Båda vi två är nykterister (pingstvänner, som sagt) = ingen sprit. Det som kostar lite, och som vi hade kunnat spara in på, är att "frakta" hit vår vän och pastor från Ludvika till Gbg. Men det är för att vi vill ha just honom =)

• JohannaLa

Ringarna har inget med kyrkan att göra.. =) Men man vet aldrig, vissa religioner har lite underliga saker för sig..
    Han har en ring, förlovningsringen, men förlovningsringarna räknade jag inte in i 4000kr. De kostade bara 1200kr för båda två inkl gravyr (vanliga enkla guld), så det blev inte mycket heller =) Köpte dem på köp-2-få-den-mindre-gratis på Guldfynd, fast efteråt ångrar jag det lite eftersom jag inte fick så superbra service på Guldfynd..men, men.

• JohannaLa

Tack, Afrodite_Aug-07! Jag tänkte själv skriva och förtydliga att jag inte menade ALLA män, utan DE män (fel ordval av mig, men tänkte inte på att det kunde feltolkas..), men du han före! :)
    Och, ja, jag menade bara att uppmuntra med mitt första inlägg, inget fördömande eller så!

Guldfynd, ja, de är inte tillräckligt ring-utbildade där tror jag. De borde hjälpa till mer när man provar ut ringen, för min var först för stor och sen för liten. De gjorde den i stl 19, men när jag fick den var den jättestor så jag gick tillbaka och då mätte de ut att jag skulle ha 17 1/2. De blev typ sura och menade att det var mitt fel att den var för stor! Jag har aldrig ringar på mig annars, så hur skulle jag kunna veta...dessutom sa de när jag skulle prova ut den första gången, att den modellen var en aning mindre än provringarna...
    Iaf, de sa att jag skulle få betala 150:- för förminskningen.. =/ Men när jag hämtade ut den slapp jag betala, för den tanten var snäll :) Men, när ringen var 17 1/2 var den plötsligt för liten och gjorde nästan ont... Här var de dock snälla (en annan Guldfynd) och gjorde den till 18 på 5 minuter. Fast nu är ringen i 18 1/2 igen, för vigselringen gick inte att ha ytterst, den var för liten... *suck* Som sagt, hade jag fått välja igen hade jag valt att köpa förlovningsringen på Hedens Guld där jag köpte vigselring!

• JohannaLa

Erh....om personerna som försöker få för sig att jag menat något illa med mitt ts-inlägg, skulle ta sig tid att läsa igenom diskussionen istället för att slänga ur sig saker utan att veta, så hade det nog gått bättre här!!

Vi HADE kunnat ha ett JÄTTESTORT bröllop om vi hade velat, men vi valde ett enkelt för att lägga pengarna på annat! Framtiden, t.ex...
    För övrigt hade vi en underbar dag

• JohannaLa

Förtydligande:
    Jag skrev mitt ts-inlägg för att berätta att man faktiskt inte behöver ha ett stor bröllop för att få en lycklig dag! Jag har inte sagt att någon här inne har påstått det, jag bara konstaterar det helt enkelt!

Och, nej, jag är INTE ett dugg avundsjuk! Som sagt, vi HADE kunnat ha ett JÄTTESTORT megabröllop om vi hade VELAT... :)

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!