• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • Snitte- 5/7-2008

Nej naturligtvis inte... men man gifter sig ju bara en gång. och det är klart att man vill att den dagen ska vara helt perfekt!

vi komme inte heller lägga ut hur mycket som helst men att bjuda de närmaste vännerna 50-60 och ha en trevlig fest med god mat vill vi ha iallfall och då drar det ju iväg...

• zea

Det hoppas jag verkligen inte.
    Ta det inte på fel sätt,men är det någon som har trott att pga att bröllopet kostar mycket,att man får lyckligare liv ihop?

• Linnea J

det är väl upp till var och en.. vi tänkte inte lägga ner massor men saker kostar, vare sig man vill eller inte! vi vill ha en fest med våra vänner och släkt..vi har VALT det.. du valde något anant.. funkar inte livet så??

• JohannaLa

Jag måste tyvärr berätta att det är omöjligt att få en helt perfekt dag! Bara för att det kostar gör inte dagen mer perfekt. Snarare tror jag att det är lätt att tappa fokus på det som är viktigast -kärleken- och valet man gör, att välja att leva tillsammans för resten av livet!

Sen tycker jag faktiskt synd om alla män som mer eller mindre tvingas att gå med på brudarnas mer eller mindre storsinta idéer bara för att brudarna vill leka prinsessor för en dag..

• JohannaLa

Klart att det är upp till var och en!

Visst kostar saker..

• Miss Em

Alla tanker ju sa olika.
    Tror inte heller man blir ett dugg lyckligare av att ha ett dyrt brollop - anda ska vi ha det.

Jobbade massa massa extra for nagra ar sedan, reste mycket och var knapt hemma (inte sjalvvalt). Jag sparade pengarna och ska med gladje lagga dom pa varat brollop nu.

Fast det ar inte bara tjejerna som vill ha en massa pa brollopet. Hade min partner fatt bestamma hade det gatt pa dubbelt sa mycket igen

• NHstd

Nä storleken på festen eller priset på klänningen har definitivt ingen relation med hur långt/lyckligt äktenskap man får!!

Jag har själv alltid drömt om det stora kyrkbröllopet med "hela paketet" men nu när det är dags har jag faktiskt ångrat mig!

Vi kommer att gifta oss utomhus i samband med en födelsedagsfest som släkt och vänner är inbjudna till. Det blir kanske inte massa dyra presenter och ingen möhippa (på gott och ont) men detta känns helt rätt för oss.

Jag har flera vänner som arrangerat bröllop för minst 100 000 kr, alla är nöjda med hur det blev men flera hade gjort det annorlunda om de fick göra om det.. Lite mindre, mera personligt och inte nödvändigtvis bjuda alla gamla gymnasiekompisar som man ändå inte träffar..

Oj vad detta belv långt!
    Vad jag egentligen ville säga var nog bara, Gör med bröllopet som med val av make, Följ ditt hjärta och skit i konventionen!

• zea

Fattar inte varför vissa tror att man glömmer av vilken anledning man gifter sig bara för att bröllopet skulle kosta mycket pengar.Vänd på det istället,vissa kanske vill lägga så mycket pengar på sitt bröllop för att det är väldigt säkra på sin kärlek till varandra,då de kan blicka tillbaka när de är gamla och skruttiga med ett stort leende,och se på dagen som härlig investering(inte i pengar men som en fantastisk upplevelse)

Helt ärligt är de flesta som gifter sig vuxnamänniskor.

• Ms N

Haha, här har vi en som fick vara en prinsessa för en dag. Det var MIN dröm och den förverkligades! ;)
    Jag ville ha mitt drömbröllop och det fick jag. Sen om vi blir lyckligare av det är ju tveksamt.

• Linnea J

hemmafru:
    tycker du låter lite fientlig.. kanske vill du bara reta upp folk? frågar i en snäll ton.. vi satsar på detta tillsammans och min sambo är delaktig i nästintill alla beslut.. tom klänningen har han varit med och bestämt om.. fast han vet inte exakt vilken jag har valt :) men det blev den han gillade bäst..
    Vi älskar varandra lka mycket som alla andra älskar sina partners här och om du tycker folk är löjliga som vill lägga pengar på denna stora dag så tycker jag att du kan sluta läsa deras trådar..

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!