• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • NYbrud

Jag blir så trött på alla som rackar ner på oss som vill lägga pengar på att fira!

Mind you own business!

Alla är olika och håll dina åsikter för dig själv. Här inne på BT är det precis som om det är fullt att lägga pengar på ett bröllop.

Vårt bröllop kommer inte att förändra särskilt mkt i vår vardag, vi har resan varit tillsammans i 7 år och bott tillsammans i 6,5. Men om vi nu vill fira vårt liv med vår familj och vänner så ska vi få göra det utan att någon kommer och säger att bara för att vi lägger pengar på vårt bröllop så blir vi inte lyckligare.

Alla gör sitt val och kom inte och pracka på oss dina åsikter!

• yrvädret

zea

Jag håller fullständigt med dig. Jag känner många gånger när det snackas här inne att om man lägger mycket pengar på sitt bröllop så har man glömt vad att gifta sig handlar om.

Jag har fullständigt klart för mig att anledningen till att jag gifter mig är att jag har träffat personen som jag vill leva med resten av mitt liv och jag vill satsa på vår kärlek fullt ut. Att vi sedan väljer ett 100 000-kr bröllop betyder inte att vi inte vet vad vi sysslar med.
    Vi vill ha denna storlek på bröllop för att vi vill ha med alla vi tycker om på denna dag som betyder så mycket för oss.
    Min ring kostade över 10 000 kr - men då gick jag till en guldsmed som gjorde den exakt så som jag vill ha den (den blev f.ö jättevacker)för jag ska bära den hela livet. Jag har valt att sy upp min klänning, vilket också lär kosta - och det var min blivande man som puschade för detta. Han ville att jag skulle ha mina drömmars klänning.
    Jag skulle kunna dra upp hur mycket som helst - men det skulle inte betyda så mycket mer för någon annan än mig och min blivande.

Jag vill bara säga att vi lägger ut mycket pengar på bröllopet just för att det betyder så mycket för oss - och med det är inte sagt att det betyder mindre för någon annan oavsett hur mycket man lägger på bröllopet. Jag är bara innerligt trött på att höra att man inte gifter sig av rätt skäl bara för att man spenderar pengar på det.
    Och nej, det behöver inte kosta skjortan att gifta sig. Faktum är att det är fullständigt gratis. Att lägga pengar på vårt bröllop är något vi båda ville - och det är värt vartenda öre!

• thurang

nu blir jag förvirrad.. vem rackar ner på någon i den här tråden?? tycker snarare att ts berättade att man kan ha ett trevligt bröllop även om man inte vill lägga massa pengar på det.. man behöver alltså inte få panik över att inte kunna lägga så mycket pengar som man kanske skulle vilja, utan det kan bli bra ändå.

• Penny J

Jag påpekar igen, har sagt det förut... tycker det dyker upp så konstiga trådar här. Vad vill folk få sagt liksom? Får ibland en känlsa av att det finns folk här som bara startar en tråd för att provocera. Har sett flera exempel på trådar där man påpekar de mest underliga saker på riktigt otrevliga sätt. Sedan bara TS försvinner. Känns som om man vill provocera. Detta är kanske något sådant för jag fattar ärligt inte vad TS i denna tråd vill ha sagt med sitt inlägg....

• Linnea J

thurang:

varför kasta ur sig detta på en bröllopssida om man inte vill provocera.. inte läste jag det som att det var en påpekan om att man kan ha ett trevligt bröllop utan att lägga en massa pengar..

då avslutar man inte med en mening som slutar med två!! utropstecken.. det menar jag är att småskrika åt oss andra om att vi borde göra tvärtom..
    men det är ju bara min åsikt..som jag verkar dela med andra i denna tråd..

• thurang

okej.. då var det väl bara jag som tog den här tråden positivt.. för jag kände själv i början här på BT att OJ, vad folk har pengar att lägga på sina bröllop.. och vi hade "bara" en budget på 50 000.. så jag kände lite panik över att inte kunna lägga pengar på det å det å det som lät så himla underbart här inne på bt.. men tillslut fick man acceptera att det här är den budget vi har och det kommer bli ett fantastiskt bröllop ändå, fast man inte kunde lägga det dubbla. och det blev det också, även om jag avundades många av er andras roliga detaljer, så var vårat bröllop vårat, och det kan inte jämföras med någon annans, för alla bröllop är unika i sig.

så så tog jag det.. tog det inte alls som att hon skällde ut någon för att man lägger pengar på sitt bröllop.. men vad vet jag.. jag har kanske fel.. kanske hon ville gnälla på de som lägger pengar.. isåfall tycker jag att det är väldigt fel..

• yrvädret

thurang

Det finns alltid så himla mycket kring bröllop och man kan ju inte ha "allt" - om man satsar på allt det som det tipsas om här på BT så tror jag att det lätt blir förmycket. Bäst är att sålla och bara ta in saker som man verkligen fastnar för. Man behöver ju inte lägga massor på detaljer...

• thurang

yrvädret: nej, det var så vi resonerade också efter ett tag härinne =)

ville bara klargöra varför jag inte tror att TS menade nåt illa med att starta den här tråden (nåt illa mot alla som "lägger mycket pengar" på sitt bröllop) och varför jag tog tråden som positiv. men som sagt.. jag kan ha tolkat TS fel.

• Janiz

Så här tycker jag!!!!!!!

Alltså:

Du -behöver- inte ha ett litet och billigt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Ettolrach

Så här enkelt är det - eller borde vara så enkelt - Vi är alla unika individer med våra unika individuella drömmar, förutsättningar, prioriteringar o s v

Det finns ett talersätt som säger delad sorg är halverad sorg och delad lycka är dubbel lycka.

För oss var det jätteviktigt att dela vårdag med familj, de släktingar i träffar oftare än var 5:e år och vänner som vi känner oss nära och kära. Vi ville ha en stor fest med mycket god mat. Vi ville inte jobba liver ur oss med att göra saker och ting själva, vi ville inte dra in familj och vänner att jobba för att vi ville bli äkta makar.

Vi är så priveligierade att vi har pengarna till att köpa sådana tjänster som festvånng, chaufför, fototgraf e t c och därför valde vi att göra så.

Man måste ingenting. Men om det finns brudpar som drömmer om stora bröllop med många gäster och stor middag, då är det väl deras rätt att ha och i viss mån försöka förverkliga den drömmen.

Det är inte bara flockor som drömmer om sina kommande bröllop, pojkar och män kan också göra det. Själv var jag övertygad om att äktenskap och giftermål var onödigt trams när jag växte upp, kärlek til en man fick mig att ändra mig - två gånger. Maken i mitt andra gifte var den som hade drömmarna och visionerna om hur hans brud skulle se ut och hur hans bröllop skulle vara. Jag kände mig inte ett dugg tvingad utan ville ge min älskade så myket av hans dröm som jag kunde, för att jag älskar honom - vilket troligen är fallet med de brudgummar som låter sina kvinnor vara prinsessa för en dag.

Vissa vill vara prinsessa för en dag. Det är deras dröm och deras rätt att fullfölja den drömmen i mån av möjlighet.

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!