• JohannaLa

Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!

Ville bara påpeka det :)
    För det verkar som att "folk" tror det. Många verkar tro att man blir lyckligare om bröllopet är stort och kostar mycket.

Jag ska gifta mig den 8/7 2006. Vi bestämde slutgiltigt datum förra veckan. Sammanlagt kommer allting (inkl kläder och vigselring) kosta max 4000.
    Vi ska först viga oss borgerligt den 1:e. Sen kör vi det för oss "riktiga" bröllopet den 8:e, eftersom vi vill att vår vän och pastor ska välsigna oss, och han har inte vigselrätt. Max 16 personer kommer vi vara.

Jag tror inte ett dugg på att vi kommer att bli mindre lyckliga bara för att vi inte väljer att lägga våra pengar på ett stort bröllop!! Det är inte så att vi inte har pengar att lägga, utan vi vill helt enkelt inte lägga massor av pengar på -en- enda dag utan istället spara inför framtiden.

Alltså:
    Du -behöver- inte ha ett stort och dyrt bröllop!! Det är inte det som gör lyckan!

• Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!
  • svarta

Jag tror inte att ett dyrt/billigt bröllop eller äktenskap, för den delen, borgar för en lyckligare framtid. Jag tror att man blir lycklig av att vara sann mot sig själv och göra det som känns rätt, vad det nu är.

• Hemax

Hmm, det resonemanget har jag aldrig stött på här/eller någon annstans heller för den delen?! Att man inte skulle satsa på äktenskapet bara för att man inte spenderar stora summor pengar på bröllopet?! Nej, det har isf gått mig förbi.

• minimi1

Hemma fru, har inte läst hela tråden, men ditt uttalande i början av tråden om att du tycker synd om alla män som tvingas gå med på en stor budget....

Såå fel du har, min m2b är den som har "lagt till" detaljer och happenings till vår stora dag som gör budgeten betydligt större än vad vi hade på förslag från början. Detta har nu när vi pratat/diskuterat med andra par varit ett vanligt fenomen det med.

Håller dock med om att jag inte tror att man blir lyckligare för att man lägger ned multum på bröllopet ( vi har en "normal" stor budget) men är det vissa detaljer som man själv vill ha får man ju vara beredd på att det kostar, vare sig det gäller musik mat eller kläder/smycken, och hur mkt man vill lägga måste vara upp till var och en. Inget är ju fel.

• Vintern2007

JAg håller fullständigt med TS att det är inte plånboken som bestämmer lyckan o hur pass lyckat ett bröllops ska vara.
    Var och en bestämmer själv vad man vill lägga ner.
    För mig handlar vårt bröllopt om att fira vår kärlek med dem vi älskar, familj och vänner.
    PÅ dem vil vi bjuda på middag o dricka hela kvällen och det kostar. Vårt kommer gå loss på 60 000:-. Det är oerhört mkt pengar men jag tycker att det är värt det.
    Jag beundrar människor som kör det på 4000. Inget fel i det absolut inte.

Däremot kan jag hålla med om att det finns vissa tendenser hör på BT att ju mer bröllopet kostar desto bättre människa är man. (oj vad skäll jag får nu :D) Jag säger inte att det är så men ni förstår.
    Däremot hade vi vart gjorda av pengar hade jag lätt lagt ner 200 000 på vårt bröllop. Jag vill unna mig o mina vänner lite lyx o lyx kostar. SÅ nu blir det semi lyx :D
    Oki lyx handlar inte nebart om gåslever pate utan mat i gott sällskap oxå men vi vill ha båda (obs vi ska ej ha gåslever pate BLÄH)

• felicia6

hemmafru, men varför då skriva en sån här tråd? Varför inte skriva en tråd att det inte spelar nån roll vad man än väljer att lägga på bröllopet? Om du nu håller med mig?

OCh varför kläcka ur sig att det är synd om karlarna??

• Afrodite_Aug-07

Vilket uppfriskande inlägg att höra. Tackar.
    Vi försöker hålla igen. vi vill ha ett litet bröllop. ingen av oss gillar fester och stora tillställningar. och det viktigaste för oss är att bli vigda, inte att det ska kosta massor. vi vill ha ett bröllop som inte ruinerar oss, vi vill lägga våra pengar i det kommande äktenskapet, inte på en dags fest. Ringarna får kosta, men i övrigt har vi hållt igen ganska mycket. eller rättare sagt, vi letar fina alternativ, vi tar inte det som är billigast bara för att det är billigast, det känns fel, men vi vägrar ta det dyraste. Vi letar alternativ som passar oss i smak. men har ju gott om tid, så vi hinner leta upp vart just det vi vill ha säljs till mest förmånligt pris. Jag hoppas att vi kommer landa under 30 000.

• JohannaLa

Det var väldans vad många tar åt sig personligt då!

Jag har inte någonstans antytt att det är synd om -alla- män eller att -alla- män måste backa tillbaka för brudarnas dyra önskningar. Jag konstaterade bara att jag tyckte synd om de män, som faktiskt måste stå bredvid med plånboken och snällt öppna den när kvinnan kräver...jag har aldrig sagt att detta gäller alla kvinnor eller att män inte helle kan vara såna!

• yrvädret

Afrodite_Aug-07

Det är en bra attityd att ha! Inget klankande på att andra lägger ned pengar utan att ni gör just det ni vill göra.
    Vi har inte heller valt de syraste alternativen utan det som vi tyckte var bäst för oss. Vissa saker har fått kosta och andra har vi struntat i. Hur mycket pengar man sedan lägger ner har ju faktiskt inte med saken att göra !

• Ettolrach

"de män som måste öppna plånboken när kvinnan kräver..."?

Vilken värld lever du i hemmafru? De flesta kvinnor som ingår äktenskap i Sverige har eget arbet, egen lön och torde därför vara med och betala på sina bröllop.

Svar på tråden Man måste inte ha ett dyrt bröllop!!!