Inlägg från: Abeth |Visa alla inlägg
  • Abeth

Sept-06 by Nonika # 2

Hej tjejer!

Jag har jobbat i helgen och haft besök av mamma, hennes sambo och hans barnbarn i veckan, men nu är jag ensam igen. Som tur upphör mitt liv som särbo äntligen imorgon då min älskling kommer hem från Stockholm. Bra tajming ( eller hot från min sida?) för han kommer hem på min födelsedag!

Mamma berättade häromdagen att en av hennes vänner som är vigselförättare i Uddevalla hr erbjudit sig att åka ner till Skåne för att viga oss om vi vill ha honom. Hur snällt som helst.

Nästa vecka ska vi skicka våra inbjudningskort. Det verkar som om jag kommer att få göra det mesta med dem, men det gör inget. Vi har lämnat över ansvaret för att ta emot anmälningar min svåger och svägerska så den biten slipper vi. Jag ska bara göra lättförståeliga papper till dem där de kan anteckna vilka som kommer, vad de vill dricka till maten och vad de vill köpa för present.

Det var allt för nu!

• Abeth

Hej tjejer!

Idag har jag varit väldigt aktiv.
    *Har definitivt bokat lokalen, var tvungen att kolla så hon verkligen skrivit upp oss.
    *Har talat med mannen som ska viga oss, han blev jätteglad över att vi frågade. *Har ringt till komunen och lämnat våra och vittnenas namn.
    *Har stämt träff med musikerna i eftermiddag för att tala om musiken och ta en fika ihop.

Imorgon ska jag skriva ut hindersprövning och namnändrarlappen och fylla i o skicka in, samt handla det sista till inbjudningskorten o jaga rätt på allas adresser. Måste kolla gästlistan en gång till för att se så att vi inte glömt någon. Lokalen tar några fler än vi har på vår lista så vi har några platser att fylla om vi skulle komma på någon mer.

För övrigt är det mesta hur bra som helst. Om jag velat skulle jag kunna jobba dygnet runt, de skriker efter folk. Det är inte lika tryckande hett i Malmö idag. Och snart är det bara en vecka kvar tills vi ska träffa barnmorskan för första gången.

Nu kommer sambon med sushi till mig (ingen tonfisk för gravida, buhu) och sen ska vi ut på landsbygden.

Ha det bäst!

• Abeth

Nonika > Livsmedelsverket har ett stort fyfy vad gäller färsk tonfisk i alla fall. Risk för listeriabakterier. Men du har rätt i att östersjöfisk bör man äta väldigt sällan och insjöfisk ska man inte äta alls.

• Abeth

Nonika > Tonfisk på burk får jag äta men inte rå, vilket är tråkigt då jag är mycket förtjust itonfiskrullar när jag äter sushi. Det jag fick häromdagen var bara lax och räkor.

Som jag förstått det så är sill och kokta skaldjur ok att äta just för att kokande vatten och ättika minskar risken för bakterier.

Jaja...de hinner säkert skaffa nya rekomendationer innan det är dags för mig att skaffa fler barn!

Elora > Jag vill absolut inte veta vad det är för kön, men vi tror båda två att det är en flicka. Ser fram emot att bli överraskad efter förlossningen...

Idag ska vi fixa in våra papper om efternamn och hindersprövningen. Och köpa det sista materialet till våra inbjudningskort. De kommer att skickas i helgen och sen har folk till slutet på augusti på sig att svara.

• Abeth

Majs Sthlm > Det låter som ett trevligt bröllop! Välkommen hit!

Min sambo gjorde en bröllopshemsida åt oss igår som förmodligen kommer att läggas ut på internet i helgen. Vi ska åka till mina svärföräldrar ikväll och skriva ut inbjudningarna. Jag satt hela kvällen igår och stämplade kuverten och skrev adresser. Jätteroligt!

Det som är kvar att göra är:
    *få menyn av kocken
    *handla dricka, kaffe, servetter och eventuella bordsdekorationer
    *beställa tårta och brudbukett
    *lägga ut klänningen så min mage får plats
    *få iväg inbjudningarna och lägga upp hemsidan

Vi höres!

• Abeth

Majs Sthlm > Jag gifter mig den 30 september och sitter o lägger sista handen vid mina inbjudningskort just nu. Anledningen till att de kommer iväg så sent är att vi fick klartecken för lokalen förra veckan. Man kan ju inte gärna skicka inbjudningar utan nånstans att vara...

Vår hemsida ligger uppe nu iaf. Min sambo gjorde den på några timmar *stolt*! Och den går att se här:
    www.dalath.com/poe

Nu ska jag klistra färdigt och skriva alla adresser!

Ha en bra dag!

• Abeth

Hej tjejer!

När jag läser om vilka som tackat ja eller inte till era bröllop så tänker jag på hur skönt det är att jag har gett värden och värdinnan i uppgift att ta emot anmälningarna så att jag slipper.

Min sambo och jag diskuterade häromdagen hur man ska göra med dem som inte svarat ett par dagar innan osa:t gått ut. Om man ska ringa och påminna dem eller inte. Men vi kom fram till att om de inte har svarat då så är de förmodligen inte intresserad nog av att vara med på vårt bröllop, så då ska inte vi ringa och hetsa dem.

Jag har börjat fundera lite smått på servetter o ljus till borden, men känner ingen panik över huvud taget. Jag var mer stressad i mars än jag är nu och det känns väldigt skönt. Om det är nåt som går fel så kommer det att göra det oavsett om jag stressar upp mig i förväg eller inte. Så jag tar det bara lugnt.

Magen växer och gör ont till och från. På onsdag är det dags för det första ultraljudet.

Jag har läst de flesta av era inlägg men jag orkar faktiskt inte kommentera dem. Det jag kan säga är att alla verkar ha koll på sitt sätt och jag är övertygad om att ni får underbara bröllopsdagar allihop!

• Abeth

Hej tjejer!

Ni verkar ha haft det bra! Grattis till er som gift er redan, jag har ju nästan en månad kvar själv.

Hade min möhippa i lördags i ett soligt Stockholm. Vi var sju stycken som åt och skrattade hela dagen.
    Först blev jag sminkad och fick allt smink till bröllopet i present. Detta följdes av italiensk glassprovning, femkamp på Gröna Lund, asiatisk buffé samt pyjamasparty med karaoke på kvällen. Har nog inte haft så roligt sedan valborg!

Nu är det bara några små pysselsaker kvar samt att handla alkohol och det känns skönt.

Ha det bäst!

• Abeth

Hej tjejer!

Allt verkar bra. Jag har inte hunnit läsa allt som skrivits men vill gärna slänga in några kommentarer.

Till alla er som är gifta > Stort grattis!

Elora > Jag kommer att spendera natten innan bröllopet hemma hos svärföräldrarna med en himla massa familjemedlemmar och pizza. Tror att vi kommer att få det hur bra som helst. Kan faktiskt inte tänka mig att sova utan min älskling så det var ett lätt val. Sen har vi ju bokat en svit för bröllopsnatten som nog snarare blir en bröllopsmorgon om vi ska orka vara trevliga mot varandra...

Jag är inte särskilt stressad med mindre än 2 veckor kvar. Det beror nog på att jag ser det som ett tillfälle till en trevlig fest med människor som vi gillar och inte nåt jättepretetiöst som absolut inte får gå det minsta fel. Det är bara att konstatera att saker o ting aldrig blir helt som man tänkt sig så man kan lika gärna slappna av och inte stressa upp sig i onödan.

En sak som jag är lite orolig för är klänningen. Den sitter jättebra nu. Men hur sitter den nästa vecka? Kan aldrig tänka mig att magen hinner växa så mycket på en vecka att jag inte kommer i den, men det oroar mig iaf lite. Klänningen ska kemtvättas nu och jag traskar runt i skorna varje dag. Annars är det bara dukar, dricka och snacks kvar att handla. Allt annat är beställt eller inhandlat.

Så nu ska jag bara slappna av och le fånigt varje gång bebisen sparkar.

Ha det bra!

• Abeth

Elora > Jag lämnade in klänningen till en sömmerska idag och jag ska få pröva den imorgon redan. Hoppas att det blir bra för jag har ingen lust att se ut en ny klänning så tätt inpå. Men det finns alldeles säkert möjlighet att hyra en om det skulle gå åt skogen.

Har varit hos barnmorskan idag och bebisen växer som den ska. Däremot frågade hon om jag äter ordentligt. Jag har bara gått upp 2 kg än så länge. Tror hon tyckte att det var för lite, fast hon inte sa det. Hon har däremot sagt till på skarpen om att jag ska låta graviditeten gå i första hand och jobb o skola ska komma i andra hand. Så det är väl dags att ta det lite lugnt.

Nu ska jag iväg o tjäna pengar.

Ha det bra!

• Abeth

Hej tjejer!

Har varit och hämtat min klänning hos sömmerskan idag. 350:- kostade det att sätta in ett par kilar i sidorna och nu sitter den som gjuten utan att spänna över magen. Jag är helnöjd!

Dessutom skiner solen idag och jag är ledig enda tills måndag eftermiddag.

Idag ska bordsplaceringen spikas så att jag kan maila den till min mamma som lovat skriva ut och kopiera upp på stora gula papper. Vi ska också skriva placeringskorten och göra färdigt listan på all dricka som ska handlas.

Nu ska jag vila en stund innan jag tar tag i skolarbetet som ska in i morgon.

Ell och Monica > Vilka vackra bilder!

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2