Inlägg från: evkasu |Visa alla inlägg
  • evkasu

Sept-06 by Nonika # 2

Åh, I love rea! Hittade idag mina underkläder (ombytet till bröllopsnatten, det blir praktiskt på dagen), som skulle ha gått på 950 spänn, för halva priset på NK! Inte i den färg jag tänkt (naturvit) men denna färg är faktiskt finare, mörklila och läcker.
    Lyckades hitta en snygg märkesväska till halva priset också, som tröst för att sambon tagit med sig vår kisse och dragit ut på landet en vecka innan mig. Lägenheten känns MYCKET stor och tom trots bara 53 kvm. Hoppas att jag längtar så här mycket efter honom även när vi varit gifta i 10, 20, 30 år!
    Ska träffa guldsmeden imorgon, sambon jagar cateringfirman nu på semestern när han har tid dagtid.

Hoppas ni alla haft en toppenbra sista midsommar som fröknar

Och just det, vi har bestämt oss för efternamn, jag tar hans Eriksson, känns mest rätt.

Ha en bra kväll tjejer!

• evkasu

TingelingAnna - grattis, gud vad kul! Vilken rolig idé med skylten! Vill också ha hus.

Ikväll åker jag ut på landet en vecka, ska bara slappa och göra ingenting ute i tystnaden, underbart! Räknar timmar nu?..

elora - nä, räknar väl inte med någon vidare action på bröllopsnatten, vi har tänkt ta ett bubbelbad och dricka lite skumpa och prata igenom dagen, sedan slocknar man väl i sina snygga underkläder. Men i så fall sitter de väl fortfarande på på morgonen när man är piggare Han har också köpt nya lyx-kallingar till b-natten.

Träffade guldsmeden i tisdags och han är verkligen kanon, jätteproffsig. Jag ska snacka med D (som inte kunder vara med då han redan är på landet), visa bilder och så, och lämna besked senast 10 juli. Men den han ritade upp är sååå fin. Min förl.ring är ca 6 mm bred i vitguld och vigselringen blir förmodligen 2,4 mm, med 12 st princesslipade diamanter. Hade fått dubbelt så många stenar med briljantslipning men denna blir så himla fin.

D pratade med cateringkvinnan i tisdags, hon har semester och ska ringa på sönd, men hon trodde att hon hade pratat med mig redan. Känns lite oroväckande men har fått så goda rekommendationer på henne att jag vill ha henne! Antar att hon bara haft mycket att göra. Men vill ju ha en offert (eller inte...) så man kan räkna på budgeten lite.

Håller på och skriver ihop en seriös uträkning av dryckåtgången, funderar på att beställa vin på nätet. Tycker nästan det svåraste är groggvirket till baren, allt alkoholfritt.

Welcome Abbes, klart du får vara med! Hur gick provningen igår? Jag tolkar det som om du redan köpt underkläder att ha under klänningen, skulle vilja göra det också så man har det klart men tror mamma (som syr) får komma lite längre på klänningen först så jag ser hur den artar sig upptill s a s. Hon skulle klippa till sidentyget denna vecka, så jag slipper prova en klänning i blå lakansväv?

Måste leta upp någon liten enkel väska också.

2 månader kvar på söndag för oss 2 sep!

Ha en skön kommande vecka flickor, det tänker jag!

• evkasu

Hej på er!

elora - såg "pirates" i onsdags, trevligt att ha något att vila ögonen på?

Just nu känns det som man äter sover andas bröllop, tur att det är lugnt på jobbet för det kommer tyvärr i andra hand, och kommer säkert göra det de närmaste 6 veckorna.

Vi har fått kontakt med cateringtjejen, fått pris som är helt ok, maten är rätt billig men kockarna som är med kostar en del men de är väl inte med så länge som tur är. Har fått nummer till en kvinna som kan ordna med servering men hon är skadad så hon vet ej ännu om hon kan hjälpa oss, ska ringa tillbaka.
    Ska ev åka upp o proväta maten i början av augusti.

Igår kom vi äntligen fram till vad vi ska ha för musik under vigseln, har funderat rätt mycket på det. Min lillebror kommer spela akustisk gitarr och D:s syster sjunga, Fred Åkerströms "jag ger dig min morgon" (D fick mig nästan att gråta igår när han sjöng den för mig hemma i köket, älskar honom så) och min bror får sedan spela & sjunga Jose Gonzales The Knife-cover Heartbeats, den i sony-reklamen med de färgglada bollarna om ni känner till den. Texten är inte superpassande kanske men den är otroligt fin på akustisk gitarr. Hade länge planer på att dra sladdar till vigselplatsen o ha cd-spelare men har gett upp det, det är för långt och omständigt.

O.S.A går ut imorgon, alla unga friska kommer. Känns trist att D:s mormor & farmor och min farmor inte kommer (inte så oväntat dock) men vi ska försöka få någon att filma så de får se i efterhand. Min mormor vill nog gärna åka men är ännu osäker. Ska försöka övertala henne imorgon

Ska åka till mamma & pappa imorgon för mer provning av klänningen, nu är den förhoppningsvis ihopsydd med blixtlås, provade den ihopnålad förra helgen. Ska lägga upp den till rätt längd nu, frågan är om man gör det efter brudskorna som är rätt höga eller ombytesskorna, eller däremellan någonstans?

Håller på och funderar på dukning och praktiska smågrejor nu, tur att man är listmänniska, har påbörjat hur många listor som helst.

Har så smått påbörjat festprogrammet.

Vigselringen beställdes i måndags, den blir så fin, dyrare än jag tänkt men jag ska ju ha den hela livet, då får det blir så.

Ha det tjejer, måste jobba lite iallafall!

Förresten Majs Sthlm, välkommen hit! Har ni precis bestämt er för giftermål alltså? Snabba puckar men det blir säkert kanonbra! Blir det kyrkbröllop?

• evkasu

Abeth - jättefin hemsida, vad duktigt han är!!! Gillar verkligen hösttemat.

Majs Sthlm - vad kul att du letar 2nd hand-klänningar! Tycker alla tre var fina men den tredje klänningen/bilden tycker jag var allra finast, låter så gulligt med prickarna. Svårt dock om den inte passar, om det inte blir bra sedan ändå efter att den gjorts om. Då tycker jag nog den "i mitten" tror jag, den har en jättefin urringning.

Har precis skrivit ihop en telefonlista till D:s marskalk inför en ev svensexa. Svårt att veta vilka man ska ta med och inte tycker jag, hur nära ska de vara liksom...

Ha en trevlig fredagskväll nu!

• evkasu

Hej girls,

elora- jo vi har en del bortfall men då en utlandsboende som inte får ledigt, gamla & sjuka som inte orkar ta sig 30 mil till vigseln och en krock med annat bröllop. Alla har dock hört av sig, nu tre dagar efter osa väntar vi på en person bara, en kompis flickvän som fått till idag på sig.
    Men min mormor kommer iallafall, har lovat ordna så hon körs hem på natten av någon, hon har hjärtproblem och vill inte sova borta. Hennes bror är dessutom i princip döende så det är med reservation hon tackat ja. Men eftersom morfar dog i början av året så vill jag så gärna att hon ska få komma iväg lite. Min farmor har dock fått njursvikt så hon blir sämre & sämre. Känns som om alla gamla runt mig bara blir sämre nu, känns trist när man samtidigt har en sådan lycklig tid i sitt liv.
    Av 49 inbjudna kommer 41 som det verkar idag.
    Vad bra att ni kunnat reka fotoplatser!
    Vi ska träffa vår fotograf på vigselplatsen första helgen i augusti, sista gången vi åker upp innan bröllopet.
    Jag har också hittat en massa utgifter som försvunnit in i annat, så det blir ju dyrare än man tänkt sig, absolut, massa smågrejor?.jag är glad att vi hade en del sparpengar innan och slipper snåla, även om vi levt väldigt sparsamt i år.

Johanna23 - vad skönt att festvåningen ordnar allt åt er, jag är lite nervös över alla detaljer nu, typ dukning osv. Jättebra idé med korten istället för gästbok!

Igår beställde vi vin på nätet från Tyskland, hoppas bara det inte fastnar i tullen nu? tur att det finns försäkring. Det som är extra bra är att vi då beställer frakten hela vägen hem till svärföräldrarna där vi gifter oss.

ell - vad snygg din bukett låter!
    Pirates-filmen var absolut bra, ungefär som jag väntat mig med tanke på ettan, varken sämre eller bättre. Jack Sparrow är ju en toppenkaraktär tycker jag, med humor i. Jag tänkte mycket på att musiken var bra i denna film, inte bara vanlig sjörövarmusik om man säger så, i någon scen hade de lagt på ett klassiskt musikstycke t ex.

Ja, hörni, ikväll ska jag ut på stan och dricka vin med lite vänner, hoppas vädret håller sig till kvällen!

Berätta mer om hur det går för er nu, det är så kul att läsa nu när det drar ihop sig!

• evkasu

Nonika - Har läst om allt strul med din fotograf, jisses vilken trist historia. Måste genast ringa runt och dubbelkolla allt vi har bokat så det inte blivit dubbelbokningar? Men den här fotografen verkar ju jättebra, superfina bilder! Jag känner också att det får lov att vara värt lite pengar med fotograf, så man har något snyggt att titta på när man sitter och drömmer tillbaka på hemmet i framtiden skönt att det ordnat sig för dig iallafall!

• evkasu

Vad roligt, nu dyker det upp flera september-brudar, välkomna!

Johanna23 - jag skulle gärna leja bort alla detaljer men nu har vi valt att gifta oss på en liten plats där det är enklast med catering osv, så då blir det till att pyssla själv. Usch, jag som är så opysslig... Det var samma sak med inbjudningskorten, då hittade vi inga hos kortföretagen som vi föll för helt så det var bara att glatt göra egna. Men snyggt blev det ju iaf?
    Fattar inte att ingen kommit på det här med gästboks-korten och gjort färdiga, lite snyggare kort á la "mina vänner" med färdiga frågor, som man köper styckvis, istället för en färdig gästbok. Eller det kanske finns redan? Jag tycker iaf det är en toppenidé.
    Nej det blir rätt litet bröllop, 44 med oss. Vi caterar mat men dukning osv fixar vi själva dagen innan. Städning fixar två tonåringar som vi hyrt in.
    Vi håller dock på och fixar ihop den borgerliga vigselakten själva (utfyllning från standardceremonin), och det är ju lite pyssel, vill inte att det ska bli för "gulligt", är lite allergisk mot puttenuttiga texter och sånger, det är inte riktigt vi.

elora - jag har inte heller semester (spar det till bröllopsresan), däremot fullt upp med bröllopsplanering! Läser här rätt mycket fast jag inte hinner skriva. Tycker du är fin både med utsläppt och uppsatt hår men om du normalt har utsläppt kanske det kan vara kul med en finare uppsättning. Lite blommor i håret (eller en ensam?) låter bra tycker jag.

ell - hoppas du klarar dig från magsjukan! Ta det lugnt nu, tänk på att detta ska vara en rolig tid, inte jobbig.

Kändes häftigt häromdagen när m2b mötte mig i hallen och förklarade att "nu får vi minsann gifta oss", eftersom hindersprövningen hade kommit. Känns läskigt/häftigt att se sina namn där.
    Min mamma, som syr min klänning, förklarade i helgen att hon vill betala tyget också, vilket innebär ca 2300 nedåt i budgeten för oss, tjohoo!!!
    Eftersom vår lokal saknar glas till avec har vi nu hittat 40 glas på diverse loppisar, inte enhetliga men det kvittar tycker jag.
    Mamma letar linnedukar på loppisar och m2b och jag ska till ikea ikväll och kolla tyg till löpare, de har ett tunt tyg som jag sett tips om här på bt, borde bli snyggt med mörkrött sådant. Hej så länge!

elora/30 sept. i Torsö kyrka (Mariestad)
    ell/ 9:e september i Kimo, Finland
    evkau/2 september i Gagnef (borgerlig utomhusvigsel)

• evkasu

Hm, stavade fel på mig själv, här kommer listan igen:

elora/30 sept. i Torsö kyrka (Mariestad)
    ell/ 9:e september i Kimo, Finland
    evkasu/2 september i Gagnef (borgerlig utomhusvigsel)

• evkasu

Nonika - hoppas vi får höra mer av Pelle sedan då, låter som en bra start iaf...

Min m2b:s marskalk håller på och planerar nu men de har lite svårt att få ihop datumen vet jag, så nu har de fått numret till D:s chef för att se om hon kan hjälpa till att lägga om schemat utan hans vetande. D är precis som jag INTE intresserad av utklädning eller att sälja kyssar på stan typ men han tar nog gärna en partykväll med grabbarna, frågan är om de har fattat det...

Bordeaux - hur ser din ring ut?

• evkasu

Bordeaux - Låter jättefint!

• evkasu

Nonika - verkar ju som om Pelle överlevt då, ser fram emot att höra sedan!
    Vet ej om man lätt kan ändra gravyr men jag skulle nog ha gillat läget, vad gör det om hundra år liksom, er kärlek är ju densamma oavsett hur insidan av ringen ser ut. Man tittar ju dessutom inte särskilt ofta i ringen då den mest ska sitta på.
    Fast det är klart, om du stör dig jättemycket på det så?..svårt??

lindamarias - kan du inte hinta din m2b om att det vore fint att få en tredje i morgongåva då? Eller till den första bröllopsdagen, om ett år?

elora - vad snyggt det kommer bli med dina ringar!

Apropå gästboksvykort - jag funderade på att göra egna kort på snyggare papper precis som johanna23, med lite typ "mina vänner" frågor, köpa en pärm att klä in i något snyggt papper och så fick gästerna fylla i sina kort och sedan sätta in dem i pärmen. Detta för att undvika tomma blad då den fina färdiga bok som elora tipsat om har typ 75 blad eller något och vi drygt 40 gäster bara.
    På lunchen gick jag in på Ordning & Reda för att kolla om de hade någon bra pärm men hittade där istället en fiffig grej som nog passar oss. Det är som ett ringblock men med plastfickor i A5 storlek istället för papper. Även framsidan i hårdare plast har plastficka på insidan. Så nu kan gästerna istället sätta in sina kort i plastfickorna istället och i framsidan kan vi sätta något snyggt, t ex bild på oss+hälsning från oss eller den snygga tapet vi använde till kuverten till inbj.korten.
    Enda dåliga var att det bara var 25 fickor men paren får väl köra fram+baksida, och alla kanske inte skriver heller för den delen.
    Hoppas bara D gillar det precis som jag.
    Det var dagens bra köp!

Ska hem till mamma & pappa och fålla löpare i helgen, köpte tunt mörkrött tyg på ikea i tisdags. Min fina klänning ska väl fixas till också, blixtlås i, halterneckband sys på.

Trevlig helg på er alla!!!

• evkasu

Hej flickor - och Pelle!

Pelle - det låter ju som om du hade en kanon-svensexa, roligt att läsa!

elora - förstår att det känns trist med din gudmor men försök att tänka att det är hennes förlust, om det inte är viktigare för henne så kan det väl vara lika gärna?Under dagen kommer du säkert ändå inte hinna sakna henne där. Som sagt, vad har kusinens bröllop med ditt att göra?
    Kärleksboken var en himla söt idé, den skulle D älska att få. Får gå och kolla om de har den inne på NK eller Stockhome senare i veckan.

Bordeaux - bra att ni handlat sprit, jag är uppvuxen en mil från Grisslehamn så mamma och jag var där på loppis i lördags. Har åkt Eckerölinjen många många gånger i mitt liv men nu är det några år sedan, kanske är dags snart igen, är ju en lagom dagsutflykt. Och Grisslehamn är också fint sommartid.

Vackra - idag börjar era inbjudningskort landa i folks brevlådor då? Spännande?

Nu börjar det kännas stort, häftigt och roligt! Känner också nu att allt med festen och middagen kommer ordna sig, på ett eller annat sätt, lugnet börjar infinna sig (men nervositeten för själv vigseln blir desto större?. )

Har lite problem att hitta tärnklänningar, jag vill att de ska ha mörkröda men det är hopplöst att hitta snygga festklänningar i rött nu i affärerna. Det är bara rea på alla rosa och blå sommarklänningar överallt och det nya som börjar komma in är svart svart svart. Suck. Funderar på om grå klänningar kan vara lättare att hitta, D:s kostym är grå så det är inte helt fel ändå, och sedan mörkröda sjalar. Får olla runt i affärerna lite till tror jag.

Har fixat med serveringspersonal och cateringfirman verkar riktigt proffsig nu när vi väl fått tag på dem. Ska lägga fram vårt vigselförslag för förrättaren denna vecka, och åker upp till Dalarna för att träffa fotografen i helgen.

Ha det så länge!

• evkasu

Hej flickor!

Var upp till Dalarna och träffade vår fotograf i söndags, är så himla nöjd med henne, tror det kommer bli kanon. Vi gick runt vigselplatsen, klättrade i hästhagar osv och letade efter bra platser att ta bilder på och letade även upp en back up vid eventuellt regn (nu vet ju vi som gifter oss 2 sep att det inte kommer regna då men men?. ) . Hittade en gammal fin dansbana med tak som nog blir kanon i så fall. Hoppas bara inte det blir så tokvarmt som det var nu, lagom är ju bäst.

Har inte fått så mycket gjort annars, mamma håller på och lägger upp D:s byxor och ska göra klart min klänning i veckan.
    I helgen blir det inte heller så mycket planering, ska på stor 30-årsfest.

lindamarias - herrgården ser jättemysig ut! Vi åker till Tällberg och bor på Åkerblads. Bröllopsnatten bokade vi rätt tidigt, känns viktigt tycker jag att få komma iväg och hinna mysa lite innan man slocknar efter den långa dagen.

elora - tack för erbjudandet, du är ju verkligen i farten nu så du skulle säkert kunna hitta något åt dem men en bor i London och den andra har lite svårt med storlekar så de behöver nog hitta något på varsitt håll tyvärr, prova och så?.

Jag funderar lite över hur vi ska göra med "förfriskningar". Efter vigseln kl 15 ska vi fotas och kl 17 är brudskålen, och 18 middagen.
    Medan vi fotas ska gästerna aktiveras lite och då måste vi nästan ha något att tugga på till dem, tänkte göra typ 3 sorters snittar. Eftersom det blir en del alkohol under kvällen tänkte vi först ha alkoholfritt till snittarna men det är ju ändå kul och festligt att komma i stämning med lite bubbel då så vi är inne på att köpa piccoloflaskor med mousserande vin (till brudskålen blir det äkta vara) så får de stoppa i ett sugrör och smutta på. Blir ju en extra utgift men känns roligare tycker vi nog. Vad tycker ni?

Ha det fint i värmen allihopa!

• evkasu

Jaha, flickor hur går det? Är alla i tokplaneringsfasen eller?

Jag som varit kolugn vad gäller vädret (utomhusvigsel 2 sep) börjar bli lite orolig nu när det inte verkar komma något ljus i denna tunnel av regn enligt SMHI, inte ens början på nästa vecka?. Ja ja inte mycket man råder över men ändå, trist om det är så här...

Större delen av vår nätbeställning av vin har tappats bort av transportföretaget vilket innebär att mer pengar måste läggas ut för inhandling på systemet. Trist historia men jag försöker att inte låta det slå ned humöret, det är ju bara pengar.

Annars känns allt kanon, både D och jag känner oss lyckliga och pirriga. Jag är inte särskilt nervös utan känner mer att nu går det som det går.
    Ett sent avhopp har vi fått, en kompis flickvän som fått jobb i Frankrike och reser dit dagen innan.

Svensexa & möhippa väntas troligen på lördag enligt vad vi lyckats lista ut?

Klänningen är helt klar och fantastisk, min mamma är bäst!

Har en del kvar att fixa med, bordsplacering (nästan klar), festprogram, musiken under kvällen. Lite så. Och så ringen som ska vara klar denna vecka, är sååååå nyfiken på den!

Jag var på ansiktsbehandling igår, och ska till frissan och klippa och färga ikväll.

Ha det fint alla, hoppas ni inte regnar bort!

• evkasu

Hej tjejer,

Här är en till som känner sig rätt stressad, framförallt eftersom jag inte kommer hinna röja undan allt på jobbet som jag borde. Vi har tänkt åka uppåt imorgon för att hinna varva ned innan lördag men får se om jag måste in på kontoret en sväng till iallafall.
    Igår fick jag nästan ett nervöst sammanbrott, var gråtfärdig hela dagen och har knappt sovit alls inatt men idag känns det något bättre. Jisses, ska aldrig mer gifta mig!

Möhippa och svensexa var i lördags, kanondagar fick vi båda två!
    Har tredje dagens träningsvärk idag efter kickboxningen jag utsattes för men rackarns vad kul det var!
    Innan dess blev jag först överraskad med mousserande vin och sedan blev det lunch (flickorna drack vin, jag fick två groggar till). Efter det alltså kickboxning, först fick vi slåss två och två och sedan fick jag sparras med instruktören i en ring. Asjobbigt men superkul. Sedan blev det champagne i bastu & bubbelbad och sedan hem för att snygga till oss lite och så middag ute påstan. Senare på kvällen utgång för en del av oss, de som inte hade barn att åka hem till.
    Mina flickor känner verkligen mig, det var precis i min stil, inga utklädningar eller sälja kyssar på stan eller dylikt!

Håller på och översätter festprogrammet till min syrras brittiske pojkvän nu. Senare i veckan måste det inhandlas alkohol och alkoholfritt, snacks, mm mm. Har dubbelkollat allt med catering, servering, hotellet för bröllopsnatten mm mm så inget sådant kan gå fel.
    Ska fixa klart spellistorna till ipoden ikväll, har fått låna en jättehögtalarmaskin som man bara pluggar in ipoden i.

Nu hoppas jag bara på vädret, ser ok ut men inte så stadigt...

Kram på er fröknar! Och Nonika - krya på dig nu!

• evkasu

Hej på er!

Ja, här i Dalarna ser ju vädret ut sådär... men, som fotografen, som jag just pratade med, sa, eftersom vi gifter oss borgerligt och utomhus kan vi ju alltid skjuta på vigseln en kvart om det skulle regna lite. Och ihållande skurar väntas ju inte. Men på söndag ska det ju bli sämre, när vi ska ha utomhuslunch...
    D:s föräldrar har dock lånat ett partytält och det är ju ändå rätt opretentiöst dagen därpå så då är det inte hela världen ändå.

Vi har just övat brudvals efter några glas av bröllopsvinet... gick ok, och fotograftjejen sade att bara man ler och har kul under valsen så distraherar man folk så det låter som en bra idé.

Imorgon gäller manikyr och pedikyr och sedna dukning på kvällen. Mina tärnor kommer upp först och sedan en hel del gäster imorgon kväll, resten på lördag.

Måste hinna rösta imorgon också! Eller så får det bli på måndag, innan bröllopsresan.

Ha det bra tjejer,

Kram!

• evkasu

Här har vi en till nygift!

Har precis kommit hem, trött som sjutton, helgen har gått så otroligt fort, har nog inte fattat riktigt vad som hänt ännu!

I princip allt klaffade, det blev en urmysig dag (helg) med nära och kära, och spöregnet slutade cirka en timma innan utomhusvigseln och fem minuter in i vigseln strålade solen. Får man ha sådan tur???

Jag kommer skriva och berätta allt men måste packa inför bröllopsresan nu, imorgon drar vi till Vietnam och är tillbaka om knappt tre veckor.

Grattis Nonika och alla ni som gifte er i lördags, hoppas ni hade det toppen.

Nonika - säkert kommer de trista minnena blekna snart och så finns bara det bra kvar, era fina minnen av dagen och såklart du och din man!

Om jag inte hinner skriva mer ikväll vill jag önska alla er som har det fantastiska kvar en underbar dag! Ta vara på allt, det går så otroligt fort och man känner sig verkligen vackrast och mest älskad i världen.

Och tänk på att det viktiga är inte att alla detaljer klaffar, utan att ni faktiskt får varandra.

Kram på er alla!

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2