Inlägg från: lindamarias |Visa alla inlägg
  • lindamarias

Sept-06 by Nonika # 2

Nu..har jag hittat er igen.. har varit borta från datorn ett tag o när jag kom tillbaka var ju förra tråden stängd... men nu e det som vanligt igen :) har inte hunnit läsa allas inlägg men ska göra det ikväll :)

Vi har äntligen beställt bröllopstårta - det blir en vit tårta (marsipan) men jordgubbsgrädde o chokladrippel inuti + jordgubbssylt :) e så nöjd - o bagaren var mkt snäll o gav idéer till oss på det hela. känns såååå bra :)

sen har vi oxo fått tillgång till vårt hus och började riva ner en vägg igår - lite som Extreme home-makeover fast mini-edition :D hihi... kul e det :D

TingelingAnna - grattis till tomten!! vad spännande!

• lindamarias

Kul att höra att vi e en del dala-brudar här som valt just september som vår månad :) jag gifter mig den 9 sept i Stora Tunakyrka i Borlänge.... välkommen till alla nya septemberbrudar!

elora: jag tycker du ser fin ut i uppsatt hår men gör som du känner dig mest bekväm med :)

evkasu: visst e det lite coolt när hindersprövningen kommer o man helt plötsligt bara kan gifta sig när man vill :)

Jag ska prova min klänning idag igen o få den insydd o få kjolen upplagd så den passar med skorna....

annars e känslorna lite upp o ner för tillfället....

det mesta börjar falla på plats även om jag o min M2B e lite förvirrade av prästen.... vi var hos honom o skulle gå igenom programmet för vigseln.. vi hade redan bestämt en ungefärlig ordning men när vi började prata så började prästen o lägga om i det vi planerat... hm... o både jag o min M2B blev så tagna/överraskade över att han ändrade i det vi funderat ut att ingen av oss sa något. det e inte så många ändringar han gjorde men han tog bort några saker som vi ville ha med men som han inte tyckte passade in....
    nu vill jag nästan inte att han ska viga oss för det blev så fel.... det känns jobbigt o ringa o försöka ändra tillbaka allt o så... men känner att jag måste göra något iallafall. så att vi blir nöjda med vår vigsel... prästen som ska viga oss e en släkting så det går inte bara att be någon annan att viga oss tyvärr.... det skulle kännas konstigt.... o säkert leda till missförstånd o osämja i släkten... saken e den att det kändes bra att be honom att viga oss men nu blev jag lite ledsen o besviken på hur han "körde över" oss när vi skulle planera vigseln tillsammans.... vet inte om ni förstår hur jag menar men lite ledsen e jag allt... man vill ju att allt ska bli så bra som möjligt o det e ju vår dag som min M2B sa... det här blev långt men var tvungen att skriva av mig lite.... :(

• lindamarias

Prästen i fråga är lite mer högkyrklig än jag trodde vilket betyder att han vill ha det på ett visst sätt för att hans liturgi säger att det ska vara så. Jag fick inte detta intryck av honom när vi först pratade med honom, då lät det som att man kunde utforma vigseln precis som man vill bara man har frågorna o löftena med... men nu var det visst lite till som skulle vara med o i en viss ordning. Vi ville ha två vänner som bad för oss innan välsignelsen men det tyckte inte prästen var lämpligt utan han vill ta detta själv. Sedan var det en sång där vi skulle ha solosång på versen o sen skulle övriga i församlingen sjunga "refrängen" tillsammans med solisten... men detta gillade han inte riktigt heller, så det tog han bort.
    Det här funderar jag dock på att göra en liten kupp med att iaf låta texten vara kvar i vigselprogrammet så kan folk sjunga med om de vill ;)
    Jag ska försöka ta mod till mig o ringa o prata med honom o få honom o förstå hur vi känner. Förhoppningsvis förstår han oss o allt blir bra..... jag försöker tänka positivt!

jag är inte från Dalarna utan flyttade hit i februari till min M2B som är härifrån o e icke-flyttningsbar ;)

• lindamarias

Vackra: det va inte dåligt ;) importerad präst :)

• lindamarias

Tack för allt stöd när det gäller vårt problem med prästen... jag o min M2B har bestämt att iallafall försöka prata med prästen igen o få vigseln som vi ville ha den från början. Får väl hitta några bra formuleringar bara så han inte blir stött .. jag vill ju inte kritisera honom utan vill ju bara att vi ska få den vigsel vi har tänkt oss.

Ang o öva i kyrkan så är det nog lite olika beroende på om det finns tid eller inte för en övning. Det kan ju vara skönt å gå igenom allt en gång men annars får man nog lita på att prästen guidar en i det som ska hända under vigseln :)

elora: jättebra tips om den här gästboken - det enda jag funderar på är om alla kommer hinna skriva i den under kvällen... annars kanske man kan göra något lösbladssystem o lägga på var o ens plats med frågor/kommentarer om brudpar/bröllopet som alla kan fylla i under kvällens gång. :)

• lindamarias

Bordeaux - vad fint det låter med din ring!

IdaM - det var ju märkligt att du fick två olika besked.... har du kollat med något tvätteri? Ibland hyr de ut dukar o servetter....

• lindamarias

Nonika: ser fram emot o få höra om Pelles svensexa ;) hehe.. han kommer få en heldag låter det som....
    jag vet inte om min M2B kommer få nån svensexa - men ska se om jag inte kan ordna till det på nåt sätt ändå..... jag vill ju att han ska bli avfirad oxo på nåt sätt...

• lindamarias

Nonika: visst e det härligt när ringarna äntligen e klara :)

eftersom det e så många dala-brudar här så måste jag bara tipsa om denna hemsida: www.myrbackagard.se - de hyr ut häst o vagn o jag har kontaktat dom för att se vad de tar för att köra från kyrkan till festen :) vi vet ännu inte hur vi ska ta oss nämligen... så häst o vagn vore ett alternativ.

• lindamarias

:D nu har jag köpt bröllopsbubblor som gästerna ska få blåsa på oss antingen vid kyrkan eller när vi anländer till festplatsen :)

elora: vilka snygga ringar!! gillar dom verkligen :)

jag leker med tanken att ha tre ringar - ser att en del ska ha det här på BT. Det skulle bli jättesnyggt med en slät ring som min förlovningsring o så vigselringen o sen en slät ring till....men kan man få två vigselringar eller hur ska man göra det på det mest praktiskt.... :o tar gärna emot tankar el tips.

• lindamarias

:) kul med svensexa för din M2B Abbes :) hoppas som sagt han kommer hem hel o välbehållen ..hihi...

vi har nu hittat ett underbart ställe att övernatta på efter bröllopsfesten: Klosters Herrgård: www.klostersherrgard.com/index2.html
    Tror det blir så bra för oss :) känner skönt att ha den saken ordnad... en till sak att pricka av från listan - hur gör ni andra med bröllopsnatten? åker ni till ett hotell eller hem?

Jag har funderat på det här med frissan... o jag behåller den tjejen som jag redan bokat. Tror nog att det är värt pengarna - hon har bra rekommendationer :) så nu ska jag inte ha mer ångest över det.. hehe..

Bordeaux - spännande o se vad dina "vänner" planerar för dig ;)

Ha det så bra nu alla!

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2