• Malin A

Hur mycket ska prästen få?

Vi ska ge en slant till prästen eftersom han vigde oss i annan församling än hans hemmaförsamling. Hur mycket är relevant att ge? (det blir ju trots allt "svart" för honom....)

• Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?
  • Malin A

Vår präst har gjort anspråk så här i efterhand.... jag visste inte att detta tillhörde vanligheten. Vi hade inte tänkt ge så mycket... Men vi kanske måste tänka om?

• Malin A

Enligt vår präst så måste han ta ledigt från sin "hemma-församling" för att viga i annan församling. Det kanske är sant, men då kommer en fundering hos mig varför jag betalar kyrkoskatt...?
    Men vi resonerar också så att han borde nämnt detta för oss direkt när vi frågade honom (prästen har också varit lite av en "familjepräst" för min man). 750:- låter mer rimligt, jag tror att vi kör på det.

• Malin A

Efter en del prat om detta ämne med vänner och familj har jag hört att förr var det vanligt att ge prästen ett kuvert i kyrkan... som tack. Detta hade jag gärna hört FÖRE vigseln för att slippa denna något konstiga situation att prästen ber om betalning.

• Malin A

Lisa
    Tack för ditt förtydligande. Jag måste ändå be om ytterligare hjälp! Tolkar jag dig rätt då, att vi som valt en präst från annan församling (ca 1 mil emellan dem) så ska han ha betalt för omkostnader såsom milersättning och tid? Är det rimligt med 700 (Vi träffades knappt 1 timme dagarna före, 1 timme under vigseldagen, alltså 2 timmar.) Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?