• Malin A

Hur mycket ska prästen få?

Vi ska ge en slant till prästen eftersom han vigde oss i annan församling än hans hemmaförsamling. Hur mycket är relevant att ge? (det blir ju trots allt "svart" för honom....)

• Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?
  • ~gumman~

Vi sitter i samma sits och vi tänkte ge honom 1500:- då det bör täcka bensinkostnader och så får han lite för jobbet (som faktiskt i samman taget är ca 1 timmes jobb), Ska dock tillägga att våran präst har inga anspråk i överhuvudtaget.

• Malin A

Vår präst har gjort anspråk så här i efterhand.... jag visste inte att detta tillhörde vanligheten. Vi hade inte tänkt ge så mycket... Men vi kanske måste tänka om?

• Amazonas

Hmm... Men prästen får ju lön från församlingen och det är ju ingen ovanlig grej med vigslar på lördagar. Jag kan förstå att man ger prästen en ok present el liknande om man känner honom sen sitt dop, konfirmation, begravningar mm och han måste åka en massa mil för att komma till bröllopet. Men annars vet jag inte om jag skulle dricksa min präst 1500:- för en timmes jobb.

Nej, för mig lutar det nog mer åt en present av mer symbolisk karaktär.

• Bröllopstokiig

Vår präst sa till oss att han ville ha 750 kronor. Det tyckte jag var mycket eftersom han är en familjepräst och har varit med om allt från dop till begravning inom min m2bs familj, men det är ju bara att betala...

• Malin A

Enligt vår präst så måste han ta ledigt från sin "hemma-församling" för att viga i annan församling. Det kanske är sant, men då kommer en fundering hos mig varför jag betalar kyrkoskatt...?
    Men vi resonerar också så att han borde nämnt detta för oss direkt när vi frågade honom (prästen har också varit lite av en "familjepräst" för min man). 750:- låter mer rimligt, jag tror att vi kör på det.

• ~gumman~

Vår präst kör ca 15 mil tur & retur denna dag så det blir en del bensin pengar för hans del, sen tycker jag att vill man inte ha den präst som tillhör kyrkan man ska gifta sig i så får man också betala även om man betalar skatt mm. Svenska kyrkan ser ju till att det finns en präst till er i den kyrkan som ni valt men godkänner ni inte det så får man ju ta smällen i form av att betala för det.

• l i s a

ehh? Vill prästerna ha betalt svart? Eller hur går detta till?? :-O

• Amazonas

Ja, hur gör ni andra? Det är ju knappast något man vill ta på sig extra i bröllopsbudgeten om man inte måste!

• emmael

Jag blev lite förvånad när "vår" präst berättade att hon viger oss på sin fritid. Jag hade tagit för självklart att det ingick i hennes lön, men eftersom det inte är hennes hemförsamling så var det ju inte så.
    Hon verkade dock inte vilja ha något betalt, och hon är ju också bjuden (med sin man) på festen.
    Vi ska ge henne en fin present stället tänkte vi.

• l i s a

så även präster ägnar sig åt svartaffärer!?

Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?