• Malin A

Hur mycket ska prästen få?

Vi ska ge en slant till prästen eftersom han vigde oss i annan församling än hans hemmaförsamling. Hur mycket är relevant att ge? (det blir ju trots allt "svart" för honom....)

• Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?
  • lena35

Har inte ens tänkt tanken att prästen ska ha betalt.... Naiv eller okunnig... jag vet inte...

• Malin A

Efter en del prat om detta ämne med vänner och familj har jag hört att förr var det vanligt att ge prästen ett kuvert i kyrkan... som tack. Detta hade jag gärna hört FÖRE vigseln för att slippa denna något konstiga situation att prästen ber om betalning.

• Janka

Jag tror att det är så här: om prästen hör hemma i den kyrka ni viger er i så förväntar de sig inget utöver sin vanliga lön. Får de ändå ett pengakuvert är jag övertygad om att de flesta skänker pengarna till församlingen eller missionen eller något liknande.

Om de har åkt till en annan kyrka på begäran av brudparet så har de ofta gjort det på ledig dag för det ingår inte i deras tjänst att förätta vigslar i andra kyrkor - då är det inte så konstigt att de allra minst vill ha ersättning för bensin. Men det är klart att då måste de säga det i förväg, men de kanske glömmer sig ibland eller tror att brudparet förstår det eller eller .... Om man ska betala dem även för arbetstiden tycker jag att det är lurigt om kyrkans folk tar det svart. det ska självklart gå rätt till! Signaturen JennyP brukar vara bra att svara på sånt här, kanske dyker hon upp snart och rätar ut frågetecknen.

• Rystall

"Att vigas i kyrkan kostar inget om man tillhör Svenska kyrkan och betalar kyrkoavgift. Kostnader för extra sång och musik kan dock tillkomma" www.svenskakyrkan.se

• Amazonas

Men med andra ord... Om man tar den präst som kyrkan erbjuder så borde han ju få lön under den dagen!? Och om det är hans arbetsplats så kan man väl knappast bli tvungen att betala reseersättning (som han i vilket fall som helst säkert drar av i deklarationen, även om han måste åka 20 mil)

Förväntas man ändå att sticka fram ett kuvert eller en present i kyrkan?? Någon som vet?

• emmael

Amazonas: Jag är rätt övertygad om att att en präst som viger i sin hemförsamling INTE förväntar sig något. Om ni vill kan ni alltid lämna något till kollekten, men det är det säkert många som inte gör och det är inte till prästen utan till kyrkan.

• Janka

Amazonas - om man tar den präst kyrkan erbjuder förväntar de sig alltså inte ett kurvert med pengar. De har månadslön som alla andra människor och vigslar ingår i deras arbete. Skulle du ge pengakuvert till din doktor/bankman/distriktssköterska osv?

• future mrs B

hej

nar jag pratade m var prast sa sa han att man betalar inget for prasten men brikar ge en symbolisk summa till kantorn/kyrkovaktmastaren sa vi ska ge 200kr vilket ar en schysst timlon...

•  Miss Cee

Vad är det för präst!! Kantorn och vaktmästaren har också löner! Fins ingen anledning att betala dem (såvida inte kantorn får ta en massa extraarbete för komp av soslosånger eller ni bett vaktmästern att göra något speciellt extra..)

Vigs man i sin hemförsamling med den präst/kantor/vaktis som erbjuds är det gratis.

Gifter man sig i en annan församling än sin hemförsamling, men med den personal som erbjuds där så bekostar hemflrsamlingen detta genom clearingsystemet.

Gifter man sig i en annan kyrka än i hemförsamlingen, men med en präst som inte tillhör någon av dessa församlingar (som alltså viger utanför sin arbetstid och utan lön) så betalar man.

• physalis

var är bossepräst när vi behöver honom? :)

Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?