Hur mycket ska prästen få?
Nu ska vi se om jag kan räta ut några frågetecken.
Precis som någon skrivit tidigare så finns det ett clearingsystem för alla församlingar i Svenska Kyrkan. Detta innebär att om paret X som tillhör En församling i Skåne väljer att gifta sig i Kiruna så är det deras hemförsamling i Skåne som står för de kostnader detta innebär för Kiruna församling, såsom vaktmästare, kantor och präst. Om paret X dock vill att prästen Y från Luleå ska viga dem så får de själva kontakta präst Y och göra upp med denne. Präst Y kan normalt inte göra detta inom ramen för sin egen tjänst i Luleå, utan får istället göra detta på sin lediga tid, och då är det upp till denne om h*n vill kräva ersättning för detta. Den ersättningen skulle isåfall kunna var för den tid som det tagit prästen att förbereda och genomföra vigseln, restid till och från, och reseersättning. Detta är alltså inget fuffens.
Tänk er själva att offra en av (förhoppningsvis) två lediga dagar i veckan för att jobba, det ska man nog kunna ta betalt för.
Vaktmästaren har i de flesta församlingar vigslar inom sin ordinarie tjänst, och behöver inte betalt från brudparet.
Om en kantor behöver ägna tid åt att öva in helt nya musikstycken eller kompa solister så tror jag att denna kan ta betalt, detta varierar från församling till församling.
Vill ni ge en gåva i samband med er vigsel, sätt i såfall in pengar till Lutherhjälpen eller kolla med församlingen om de har någon insamling på gång, ett diakonikonto eller liknande.
Nu hoppas jag att jag har rätt i det jag skrivit, annars får någon äldre och mer erfaren kollega hoppa in och rätta mig!
MVH
Lisa (präst)