• Janka

Hur mycket ska prästen få?

Jag tror att det är så här: om prästen hör hemma i den kyrka ni viger er i så förväntar de sig inget utöver sin vanliga lön. Får de ändå ett pengakuvert är jag övertygad om att de flesta skänker pengarna till församlingen eller missionen eller något liknande.

Om de har åkt till en annan kyrka på begäran av brudparet så har de ofta gjort det på ledig dag för det ingår inte i deras tjänst att förätta vigslar i andra kyrkor - då är det inte så konstigt att de allra minst vill ha ersättning för bensin. Men det är klart att då måste de säga det i förväg, men de kanske glömmer sig ibland eller tror att brudparet förstår det eller eller .... Om man ska betala dem även för arbetstiden tycker jag att det är lurigt om kyrkans folk tar det svart. det ska självklart gå rätt till! Signaturen JennyP brukar vara bra att svara på sånt här, kanske dyker hon upp snart och rätar ut frågetecknen.

• Janka

Amazonas - om man tar den präst kyrkan erbjuder förväntar de sig alltså inte ett kurvert med pengar. De har månadslön som alla andra människor och vigslar ingår i deras arbete. Skulle du ge pengakuvert till din doktor/bankman/distriktssköterska osv?

• Janka

Glöm inte att prästen förberett sig också, det borde alltså bli mer än 2 tim arbete. Jag tycker att 350 kr/timmen låter lite (förutsatt att ni betalar vitt), hoppas någon av de som jobbar i branschen dyker upp igen och svarar dig.

Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?