• Duchess

Hur mycket ska prästen få?

Jag är inte präst, men jag har jobbat inom Svenska Kyrkan, och idag sitter jag som adminstratör och jobbar med bland annat löner och ersättningar, så jag kanske kan ge ett svar? :)

Om en av de två som ska gifta sig är medlem i Svenska Kyrkan så är det gratis, oavsett om ni gifter er i hemförsamlingen eller inte. Det finns ett clearingsystem som gör att hemförsamlingen betalar vigselförsamlingen i efterhand, så det behöver inte brudparet bekymra sig om.

Det som är gratis är lokalen (kyrkorummet), präst, vaktmästare och kantor. Precis som future mrs B skrev nyss, så kan man ibland få betala en slant till kantorn om man vill att han/hon ska kompa solisterna också. Det ingår nämligen inte i kantorns ordinarie arbetsuppgifter. Alla kantorer kan inte heller läsa ackordsanalys, så det behöver inte vara någon illvilja från kantorns sida om han/hon inte ställer upp och kompar solisten.

Man kan också få betala en reseersättning till prästen om man vill ha vigseln t ex ute vid en strand eller en bygdegård. Då betalar du prästens resa från ordinarie tjänsteställe (dvs kyrkan där han/hon jobbar) till vigselstället.

Tänk också på att ersättning för arbete är skattepliktigt, om du vill att pengarna ska vara vita. Betalar du över 1000 kr till din solist, så ska det anmälas till Skatteverket, och sociala avgifter&skatt räknas på summan.

• Duchess

Om man har en god vän eller släkting som är präst så kan han/hon naturligtvis välja att ställa upp utan ersättning. Men kolla med prästen, så att det inte uppstår missförstånd.

Vad gäller ersättning så brukar man få 18 kr/milen (om man väljer att ta ersättnigen skattefritt, vilket 99% av alla gör). Ersättning för arbetstid är däremot en förhandlingsfråga.

Svar på tråden Hur mycket ska prästen få?