• EricS

hotar att göra slut om hon inte får barn

Min sambo och jag har har varit tillsammans i 2 år. Hon är 21 och jag 22. Hon vill inget hellre än att bli gravid. Så pass mycket att hon har fått känslor för en annan, som också vill ha barn, så fort som möjligt. Även jag vill ha barn men jag tycker att vi ska vänta tills vi har stabilare jobb. Som det är nu så får jag projektanställningar i omgångar om 1-3mån på samma ställe. Förlorar jag detta jobbet får jag väldigt svårt att hitta nytt pga av få jobb i detta yrket.
    För ett par dagar sedan berättade hon om sina känslor till den andra och sa att hon ska fundera ett tag på vår framtid och vem hon ska "välja" (hennes egna ord). Hon har sagt att om hon skulle bli gravid nu skulle hon glömma den andra direkt. Vad som är frustrerande är att varje gång hon blir lite sur eller arg på mig så måste hon påminna mig att sådant bara får mina chanser att minska. Det känns som att hon letar efter tillfällen att bli arg på mig, som t.ex. när jag stängde av TV:n när jag skulle lägga mig och hon inte ens tittade längre!

Hon har frågat om jag inte är alls orolig att hon kanska ska göra slut, och på ett sätt är jag inte. Innerst inne tror jag inte att hon kommer lämna mig men jag tror heller inte att denna episod kan vara bra för vår framtid. När kommer hon få känslor för någon annan igen? Kommer detta hända igen? Visst är jag orolig (främst på vår framtid) men inte kommer jag förändra mig och vara extra snäll o sånt mot henne, det känns fel på nåt sätt, bara utav princip. Vad tycker ni? Borde jag kämpa väldigt hårt för få henne att stanna? Hur tror ni detta kommer att påverka vår framtid?

• Svar på tråden hotar att göra slut om hon inte får barn
  • Malin22

Ursäkta att jag säger det men hon verkar ju inte riktigt klok! Vad håller hon på med? Det viktigaste är väl inte att få barn utan att man hittar någon man vill ha barn med, om du förstår vad jag menar...
    Att hålla på med utpressning sådär... det låter som att det handlar mer om att hon vill ha kontroll över dig. jag tycker du gör helt rätt i att inte ge efter!

• Ettolrach

Gör dig själv en tjänst och släpp henne.

Ge dig själv en chans att bli lycklig med en tjej som främst vill ha dig för att du är du och inte för att du ska göra henne gravid.

Du är värd bättre!

• ladymarmelade

Detta är absolut INTE rätt förutsättningar för att skaffa barn! Varken för er skull eller barnets.

Det är tillräckligt "jobbigt" och en stoooor omställning att få barn när det är planerat och önskat. Att då bli "påtvingad" ett barn mot sin vilja kan inte vara en bra grund att bygga en familj på. Det skulle säkert sluta med att du blir bitter (även om du älskar barnet) för att du inte var redo.

Jag tycker det är sunt resonerat av dig att du vill ha ordning på jobb och liknande innan ni tar det stora steg som det faktiskt innebär att skaffa barn. Kan inte din flickvän acceptera det så är det hennes förlust och då får hon gå vidare.

• marro

Håller med föregående inlägg. Släpp tjejen, hon verkar ju inte riktigt klok! Jag hade stuckit med en gång om min sambo ställde sådana ultimatum!

• Ellte

Usch så hemskt :( Tror hon verkligen att det är bra att utpressa någon till att bli pappa? Jag håller tyvärr med de andra... Hon verkar inte riktigt stabil :(

• Swing

Jag håller med ladymarmelade och er andra! Grunden är en stabil relation mellan föräldrarna! Barn kommer så att säga i 'andra hand' (förstå mig rätt nu!). Barn är något man skaffar som grädden på moset, och barn kan aldrig/sällan lappa ihop en sviktande relation, snarare sabba den helt, för det är JOBBIGT, KRÄVANDE & lyckligtvis även GIVANDE att ha barn.

• ladymarmelade

Dessutom tror jag att iom att ni är så unga och har mycket "ogjort" (man kanske inte har festat av sig, rest dit man vill osv osv) så finns det risk för att det sliter sönder er relation ännu mer. Har din flickvän verkligen tänkt på det? Känner hon att hon är färdig med festande och resande för några år framöver?

Skaffa inte barn för att rädda din relation med din flickvän, för jag tror verkligen att du kommer ångra dig BIG TIME...

• EricS

Jag kommer definitivt inte skaffa barn bara för att få henne att stanna.
    Hon ville ha tid att fundera.
    Hur lång tid ska jag ge henne att fundera? Hon föreslog att vi ska ta en paus men jag tror inte alls på det, skulle heller inte fungera praktiskt.

• Lena+Mattias=sant

Eric, hur lång tid tror du du kan stå ut med att ha henne velandes?
    Jag skulle låta henne fundera i en vecka och när den veckan är slut skulle jag ha ett långt samtal med henne och bertta min känslor och vad jag tycker. Så får man se om man kan enas. Om hon inte efter det kan sluta pressa/hota dig bör du göra slut.

Det är vad jag tycker iaf.

• nenne78

jag tror hon testar dig, otrooooligt barnsligt, och du är alldeles för snäll om du låter henne hålla på så där länge till. Säg till henne att hon kan väl ta den där andre om det nu inte var så noga vem hon är tillsammans med. Säg som det är att du gärna satsar på er men inte på hennes villkor: där _hon_ kan välja när och om hon vill gå. Ingen ska ta någon för givet!

Svar på tråden hotar att göra slut om hon inte får barn