För egen del skiljer på kyrkan och Gud. Min övertygelse är att jag inte behöver någon mellanhand mellan mig och Gud, jag kan prata direkt med Gud i bön. Inte heller behöver jag en svartrockad herre eller dam som talar om för mig hur jag ska förehålla mig till Gud.
Olika religioner är egentligen bara olika maktstrukturer - Gud har inget med det att göra egentligen.
Nej sex är givetvis inget fult och kvinnans plats borde vara jämbördig med mannens. Vet inte om jag gillar synen på kvinnan som någon sorts "heligt kärl" bättre än en underordnad ställning. Både män och kvinnor behövs, kvinnan bär på fostret men utan mannen blir det inget foster... D v s vi är lika viktiga, både man och kvinna.
Det där med tro - icke tro är givetvis en svårbalans. Jag har själv varit gift med en man som inte tror på Gud eller andlighet överhuvudtaget. Jag ångrar lite i dag att jag drev igenom kyrklig och tvingade honom att gå emot sina övertygelser. Gud finns i oss och överallt omkring oss så även vid en borgerlig vigsel kan den personen som har en tro få Guds närvaro och kärlek, det behöver man inte gå in i ett speciellt hus för.