Jag vill borgerligt, han vill i kyrkan...
Jag och min sambo har nyligen upptäckt att vi (som trodde att vi var så lika) inte är så lika. Jag vill inte ha barn. Kan inte säga att det är så till 100% men jag är ganska säker. Dock inte lika säker som jag är på att jag inte vill gifta mig i kyrkan. Tror inte på kristendomen och står inte för det kristna synsättet. Jag har också gått ur svenska kyrkan.
Min sambo vill däremot gifta sig i en kyrka och när jag föreslår att det går bra för mig att bara vara sambo så blir han förtvivlad. Men ändå säger han att han vill ha mig, men tydligen inte utan en kristen vigsel.
Jag blir aldeles matt när jag tänker på detta. För övrigt så har vi det superbra ihop, har aldrig träffat någon som han och jag kan tänka mig att vara sambo hela mitt liv bara jag får vara med honom. Tyvärr verkar den åsikten inte vara ömsesidig.
Förutom problemet med giftermålet undrar jag också vilka andra problem som kan uppstå i framtiden. om vi nu skaffar barn så vill inte jag att de ska döpas. Jag vill ha en namnceremoni men utan kyrkans inblandning. Detta kan han tänka sig lika lite som en borgerlig vigsel.
Saken är också den att jag kan argumentera för mina ståndpunkter medan han är uppväxt i en kristen familj och anser att "det bara ska vara så". Vad hans familj skulle säga om de fick veta att jag gått ur svenska kyrkan vågar jag inte fundera på...
Ska jag ge upp mitt för övrigt jättefina förhållande på grund av detta? Finns det andra där ute med liknande erfarenheter?