Jag vill borgerligt, han vill i kyrkan...
Jag och min sambo har en intressant uppgift framför oss. Jag är praktiserande wiccan (nyhednisk religion), han är inte direkt kristen men har en väldigt stark uppfattning om att han ska gifta sig i kyrkan. Det är inte bara "för att det är högtidligt" utan det finns en andlig orsak till att detär viktigt för honom.
Jag kan å andra sidan inte tänka mig ett bröllop utan en wiccansk handfästning.
Lösningen? Vi gör båda delarna. Jag är inte kristen, men jag kan tänka mig att stå i en kyrka för hans skull, respektera religionen och be om Faderns, Sonens och den Heliga Andes välsignelse för vårt äktenskap. En vigselgudstjänst behöver inte innehålla trosbekännelsen t.ex. vilket är den mest kritiska delen (i alla fall för mig som inte är troende).
Han kan å sin sida tänka sig att delta i en wiccansk handfästning - för min skull. Och på samma sätt visa respekt för religionen och be gudinnan och guden välsigna vårt äktenskap.
Mitt villkor är att vi måste finna en (kristen) präst som kan acceptera att jag är wiccan.
Det är svårt att komma överrens när man har olika trosuppfattningar, men finns kärleken och respekten så hittar man en lösning, det är min fasta övertygelse.
/Jegra - som med detta gör sitt premiärinlägg här på forumet...