14 juli 2007
Örebroare: Känner du att du har svårt att få med dig din blivande i planeringen, eller är han lika delaktig som du?
Örebroare: Känner du att du har svårt att få med dig din blivande i planeringen, eller är han lika delaktig som du?
Jag älskar också att planera och har ett stort kontrollbehov (ja, jag erkänner :)) - och just därför känner jag att det är viktigt att vår bröllopsdag inte bara blir MIN dröm.
Eftersom mycket av planeringen måste ske på distans för mig så får jag försöka hålla tillbaka mitt kontrollebehov. Vi har ju t ex valt en bröllopslokal och förlovningsringar som jag inte sett IRL, bara på bild. Det är jag jättestolt över! :D
Ett tips: fråga din blivande när HAN tycker att det är rimligt att börja planera och boka vissa saker.
Ringarna = förlovningsringarna. Vi förlovar oss om några veckor! :)
Vigselringen har vi inte sett ut än. Den tänkte jag designa i höst, i samråd med blivande maken.
Det vi har jobbat med hittils är följande:
* vidtala värdpar/toastmasters och kantor
* boka kyrka och festlokal
* designa och beställa förlovningsringar
* göra en preliminär budget! Det rekommenderas verkligen. Fick en budgetmall i excel där vi skrivit in alla poster och vad de kan beräknas kosta. Sedan har vi en spalt bredvid där vi skriver in den verkliga kostnaden efteråt. Ett bra sätt att hålla ordning på pengarna.
* göra en preliminär gästlista. Vi har listat alla släktingar och vänner vi skulle vilja bjuda (över 200 personer), och jobbat ner den till ca 90. Definitiv gästlista spikar vi inte förrän nån gång efter nyår. Den ger oss iaf en aning om vilka och hur många gäster vi kommer att ha.
Vårt första budgetutkast slutade på 119 000.. huvva! Så nu sitter vi och funderar på var vi ska dra ner på kostnaderna. Det är inte kul, men nödvändigt.
Å andra sidan påstår en vän till mig att vi nog hamnar på en så hög siffra delvis pga att jag verkligen räknat med alla kostnader jag kan tänka mig: allt från porto till inbjudings- och tackkort, manikyr och ansiktsbehandling innan bröllopet, förlovningsringar (och vigselring), liten bröllopsresa....
Kul att se dig i den här tråden, Gabbies! :)
Är det okej att undra varför ni bytte datum?
Aha.. på det viset. Jag har hört talas om Power Meet - en av mina styvsystrar bor i Västerås, och de brukar passa på att åka på semester när det är PM :)
Kul att se dig här iaf! Själv valde vi bort 070707 av flera skäl. Det passar dåligt med min semester, bland annat. Dessutom tror jag att det är många som valt just det datumet. Det ökar risken för att vissa gäster måste välja mellan två (eller fler) bröllop, och dessutom tror jag att det är svårare att få tag på en bra frisör, florist, sminkös mm den dagen. Så 14/7 passar oss perfekt!
Det var så lite så.
Här kommer en fördel till: det kommer alltid att vara allmän flaggdag på er bröllopsdag! :D
Nu blir jag nyfiken... Har alla redan berättat för familjen, utom jag?
Vi kommer att berätta för släkten i samband med att vi förlovar oss om två veckor :)
Min mamma vet en hel del, men annars är det inga släktingar som vet något. Vi har tillfrågat värdpar/toastmasters i vänkretsen (som tackat ja), men de är instruerade att hålla tyst i några veckor till...