• pickolina

Jag mar illa! Varfor?

Hmmm, skulle kunna vara blodsockret.... Förr blev jag ofta illamående, svag, yr, skakis osv.. Var tvungen att sätta mig ner och äta ngt, helst ngt sött och då släppte det... Det var på tiden som jag var underviktig och åt väl inte ordentligt antar jag. Numera så får jag nästan bara dessa problem när det är varmt... Så det gäller att för mig alltid ha med mig godis eller allra helst sportdryck, så jag får i mig vätska oxå.... Har jag sådant med mig så går det prima men annars får jag riktigt ont i huvudet, blir svag osv...i värsta fall kollapsar jag... :(

Kan det vara något sådant kanske???
    Att det är värmen som påverkar ditt blodsocker helt enkelt???

• pickolina

Hmmm, kan det vara så att ni har allergier som är på G eller drack ni för lite vätska när det var varmare förut, så att kroppen är uttorkad nu??? Lite brainstorming bara.... :)

Jag mådde illa konstant i typ ett halvår/ett år förut... Jag vet fortf inte varför...

• pickolina

AnnLee

Apropå salt... Är det salt i Pripps Energy??? När det är varmt hjälper det nämligen inte om jag dricker vatten men om jag dricker Pripps energy så fungerar det.... Jag har tagit för givet att det är pga att de även innehåller salter, som binder vätskan men jag har aldrig vetat om det är så eller om jag bara inbillat mig... *s*

• pickolina

Alltså, jag dricker inte sportdricka för att få i mig salt... Jag dricker sportdryck för att få i mig vätska... Om jag dricker vanligt vatten så kan min kropp inte tillgodogöra sig vätskan men om jag dricker sportdryck så går det bra och jag har alltid tagit för givet att detta fenomen beror på att jag då oxå får i mig salt, som binder vätskan... :)

• pickolina

Ah, kul att få svar på sina antaganden liksom... :) Tack tack...

• pickolina

Låter ju som att det troligtvis varit just mat och/eller vätska som kroppen saknat, i båda era fall. Vi får hoppas på att det är så... :)

Var rädda om er i framtiden!

Å "Kall stjärna", då är du något underviktig och har säkerligen lågt blodtryck?! Det behöver inte alls vara farligt men något att ha i åtanke när det gäller just sådana här saker... Jag har fortfarande problem, framförallt när det är varmt. Jag är inte underviktig längre men vet att jag har lågt blodtryck och kanske är det därför jag vet inte... ATT jag är känslig är ett faktum i alla fall. När jag var underviktig så drabbade detta mig konstant dock och på så sätt har jag fått lära mig hantera det... Min mamma funderade tom på om jag var diabetiker förr. Hur som helst, tänk på att inte slarva för mycket med mat och vätska och ha gärna något med dig i väskan när du är ute och far. Pripps energy har varit min räddning, då den innehåller både vatten och salter. När jag är utomlands så brukar jag alltid ha typ en snickers eller liknande med mig...

• pickolina

Kall stjärna

Jag har alltså inte onaturligt låg blodtryck, utan låg och BRA som de alltid säger... :) Har man för lågt blodtryck kan man ju få div andra problem och det har jag inte. Jag har kollat blodsockret flera ggr för att kolla om jag är diabetiker men blodsockret är superbra oxå.... Det handlar nog helt enkelt om en känslighet gällande blodsockersvängningar eller liknande.

Man kan tex äta krom för att förbättra det.... Hmmm, vet inte om jag märkte någon sxtrem skillnad men lite kanske.

Förstår vad du menar med solen... Så fort det är varmt så blir jag illamående, svag osv osv och måste antingen komma ifrån solen/värmen eller ha tex pripps enery nära till hans. Med hjälpt av pripps klarar jag faktiskt att vistas i solen ganska hyffsat.... Däremot så blir det jag heeeelt koko i skallen om solen ligger på rakt på huvudet och det finns inget som får mig att fixa det.

Så, om det är sådana besvär du har så har du säkert inget medicinks fel utan bara en känslighet och mina råd skulle vara att göra som jag gör.. Undvik att vara i direkt solsken och när du är det så ha alltid typ pripps energy med dig och alltid något sött, gärna med chaklad med dig. Choklad innehåller nämligen ett ämne som lindrar illamående + att du får upp blodsockret....

• pickolina

Kall stjärna

Ja om man tex knatar runt på stan osv är det bra att alltid ha det med sig... Jag brukar tex gå och ta en klunk då och då av min dricka och det fungerar jätte bra... Det är jobbigt att vara så känslig men om man är medveten om det så finns det ju som sagt små tips och tricks så man kan underlätta situationen och slippa svimma eller kollapsa..... :) Men du verkar ha koll på läget. Du får bara inte ignorera det utan verkligen ha det åtanke hela tiden...

• pickolina

Future Mrs C

Just det...de har jag glömt bort...jätte tack för tipset, ska genast köpa sådana... :)

Svar på tråden Jag mar illa! Varfor?