• Honung2

Barn?

Vad tycker ni om giftermål och barn? dvs. ska man först gifta sig och sedan få barn eller spelar det ingen roll? eller ska man gifta sig NÄR man är med barn? Jag har pratat med några från 40-tals generationen nämligen och då var det tydligen väldigt vanligt att man gifte sig NÄR man var med barn, annars var det ingen idé att gifta sig tydligen (!)
    Det är intessant iallafall vad olika tycker, självklart får man göra som man vill, men det kan vara kul att höra iallafall!

• Svar på tråden Barn?
  • Gerda

Før mig har det alltid varit sjælvklart att man først gifter sigoch SEDAN skaffar barn. Detta har jag fått med mig enligt min kultur och familjetraditioner :)

Men så blir det inte alltid som man tænkt... och vi ska ha vårt førsta barn nu i november och gifter oss som planerat juli 2007 :D

• Gerda

Kan tillægga att jag ett bra tag førsøkte få till ett brøllop innan barnets fødelse... men ack så mkt job och stress! :D

• *suzy*

Idag är det nog inte så viktigt i vilken ordning man tar giftemål, flytta ihop och barn. Vi flyttade ihop, förlovade oss, fick två barn och ska nu gifta oss.

• Afrodite_Aug-07

TYcker inte det spelar någon som helst roll.
    Förr var det ett tydligare samband mellan giftemål för att trygga familjen för att kunna få barn. Det behovet finns inte i dagens samhälle längre. Vi har ett helt annat samhälle med skyddsnät idag, både barnbidrag och underhållsstöd.
    Förr var ju giftemålet ett sätt att garantera att just "han" var fadern. Idag finns inte längre det som anledning till äktenskap. Idag skriver man på ett papper eller gör en faderskapsutredning.
    Så jag anser att dom praktiska skälen till äktenskap innan man får barn inte existerar längre i dagens samhälle.I dag gifter man sig av kärlek inte av praktiska skäl. Så gift er när helst ni känner att det känns rätt.

• fiafiber

Vi ska gifta oss i aug & har en son sen okt-04.
    Visst blir det lite jobbigt med barnvaktspyssel just på dagen d, men annars tycker jag det är jättekul att ha med honom på denna dag.
    Det är ingen som har kommenterar att vi inte har varit gifta eldyl inte ens gamla farmödrar etc, de har bara varit glada miner.

• Honung2

Nej, som jag redan skrev i inledning tycker jag inte att det spelar någon roll för mig, men det är däremot intressant för vissa är det väldigt viktigt att först gifta sig och sedan få barn, för andra inte viktigt alls. Själv har jag alltid kännt att jag vill gifta mig först, för då gifter man sig av kärlek och inte för att man "måste" liksom, sedan vill jag ha barn. Men samtidigt om jag hade fått barn tidigare hade det såklart inte spelat någon roll för giftermålet i sig. Men det är kul det här med hur man tänker i varje fall, just när man har bestämt att gifta sig. Många andra är ju bara sambos hela livet med barn och har inte ens planer på att gifta sig. Så man tänker ju helt klart olika.

• brallis

jag tycker man gör vad som känns bäst för en själv. Jag vill gifta mig först, tycker det känns bäst så. En av anledningarna är att jag så gärna vill åka på en underbar bröllopsresa, bara vi två och en massa romatik.

• Brud 2008

Jag tycker inte att det spelar nån roll, men personligen vill jag helst vara gift innan jag får barn. Jag vill att det ska bara vara vi två ett tag när vi är nygifta.

• Snuffen

Tycker inte det spelar någon roll. Utan gör som ni själva vill.

• Duchess

*inflikar*

Oavsett om äktenskap eller barn kommer först, så tror jag att man ska tänka över det juridiska ordentligt om man har barn men inte är gifta. Hur man än vänder och vrider på saken så ger äktenskap ett bättre juridiskt läge för barnen om något skulle hända. Se där - ännu ett bra skäl att gifta sig! :)

Svar på tråden Barn?