• Honung2

Barn?

Vad tycker ni om giftermål och barn? dvs. ska man först gifta sig och sedan få barn eller spelar det ingen roll? eller ska man gifta sig NÄR man är med barn? Jag har pratat med några från 40-tals generationen nämligen och då var det tydligen väldigt vanligt att man gifte sig NÄR man var med barn, annars var det ingen idé att gifta sig tydligen (!)
    Det är intessant iallafall vad olika tycker, självklart får man göra som man vill, men det kan vara kul att höra iallafall!

• Svar på tråden Barn?
  • viktualia

För mog (oss) känns det naturligt att gifta sig först, att lova att det är vi och evigheten och SEDAN börja grubbla över att skaffa barn. Alla får göra som de trivs med, men jag vill vara gift innan jag får barn. (Vi är 29 och 30 och har varit tillsammans i 5 år om det bidrar till bilden av det hela på något sätt)

• Olov

Vi ska gifta oss om två veckor och vårat första barn är planerat till 1 november. Nu börajar det sparkas rejält i min bruds mage

• Jenny_Åland

Nuförtiden har det egentligen ingen betydelse när man gifter sig och när man skaffar barn. Det där att man förr gifte sig för att man väntade barn har jag också hört talas om. Min M2B och jag planerar att gifta oss 2008 (ännu inget datum bestämt) och vi har än så länge inga planer på att skaffa barn (för tillfället iaf.)

• fiafiber

Grattis till magen Olov & Lycka till!

• filipelin

Vi gifter oss i augusti 07 och har två barn som nu är tre resp 11 månader. När vi skaffade barn visste vi inte om vi någonsin skulle ha råd att gifta oss, så därför ville vi inte vänta. Men nu har vi sparat pengar så att vi ska kunna gifta oss nästa år.

• fiafiber

Likadant här!
    Gifta sig är en sån stor kostnad ( iofs barn med...) men ví visste inte om vi någonsin skulle ha råd att gifta oss så vi skaffade barn först. Tyckte det var prio 1, gifta sig en bonus. En mycket trevlig sådan, men dyr som sagt

• lindafreddie

Vi förlovade oss 2001 bestämde då att vi skulle gifta oss 2007 & har däremellan skaffat barn det har funkat suveränt! Det är roligt att få ha sitt/sina barn med på bröllopet tycker jag. Jag önskar jag kunde vara gravid på bröllopet, jag tycker en kvinna är vacker när hon är gravid - det är "heligt" liksom.

• Lena+Mattias=sant

Jag vill gifta mig först för att vi ska få fira det själva men skulle jag bli gravid innan maj av misstag så blir det ju bröllop iaf.

• Örebroare

Grattis Olov och lycka till med bröllop och barn!!!

För mej känns det viktigt att vi gifter oss först och sedan får barn, fast om jag skulle "råka" bli med barn nu skulle jag ändå bli överlycklig!

Men om allt går som vi tänkt oss, gifter vi oss nästa sommar, lever nygifta ett tag innan det blir dags för barn!

Duchess: håller med dej om att det juridiska faktiskt spelar in lite också, det är ju trots allt enklare om man är gifta!

• Nasse7

För min m2b har det inte spelat någon roll, men jag har varit ganska stenhård på att vi ska gifta oss innan vi funderar på barn.
    Jag är såpass självisk att jag vill ha den här "nygiftaperioden" utan att behöva tänka på barn. Att bara rå om varandra och bara få vara.

• Sillal

spelar ingen roll tycker jag..

• tryswe

För mig är det viktigt att gifta mig före barn pga att gifta sig är ett STORT åtagande men att få barn är oändligt mycket större. Så om en man inte vill gifta sig med mig så anser jag inte honom vara redo till att bli far åt mina barn. Enkelt. Men nu har jag hittat Honom....

• filipelin

Duchess- bra inlägg om det juridiska, det är en stor anledning till att vi verkligen ville se till att ta oss råd att gifta oss. Tänk bara, om man inte är gift, och inte har skrivit på faderskapspapperna, och modern dör under/efter förlossningen, så tillfaller barnet moderns föräldrar. Pappan får alltså inte ta med barnet hem från BB.

Sen håller jag med lindafreddie att det ska bli roligt att ha med barnen på bröllopet.

Svar på tråden Barn?