göra barn bäst?
Hur ligger det till egentligen. Är det "varannan dag sex" dagarna kring ägglossning som gäller?
Hur ligger det till egentligen. Är det "varannan dag sex" dagarna kring ägglossning som gäller?
Ju mer sex, desto större chans. Runt ägglossningen kan ni inte ha för lite!
Samtidigt är det väl så att ju mer sex, desto mindre spermier i varje utlösning.
Det var precis som Lycklig? som jag tänkte och har hört. Därav "varannan dag sex". Spermierna kan väl om jag inte helt misstar mig leva upp till två dygn eller nåt, så om man har sex varannan dag torde någon iallafall hela tiden finnas där och invänta ägget. Eller?
Tre dagar mellan är det optimala när det gäller killens spermier.... Ett ägg lever i typ 2dag och spermier kan leva upp till 5 eller 7dag, minns inte exakt....
Du är fertil i sammanlagt nio dagar, sju dagar innan ägglossning, under ägglossningsdagen och dagen efter ägglossning. Ägglossningen sker alltid 10-16 dagar före väntad menstruation. Om du därför har en menstruationscykel på 35 dagar bör du ha ägglossning på dag 21. Eftersom ägget bara lever upp till 24 timmar och det faktum att mannens spermier endast överlever i några dagar, är det därför störst chans att bli gravid genom att ha samlag dagarna kring din ägglossning.
Se ägglossningskalendern här
Mannen har rikligast med spermier (ju fler spermier per ml, destå bättre kvalité) 3 eller fler dagar efter senast utlösning. Det är därför mindre chans att bli gravid med samlag varje dag än om man istället väntar några dagar och försöker pricka in dagarna kring ägglossningen.
Det sista inlägget innehöll en text kopierad från familjelivsidan...
Läste precis på "familjeplanering.com" och där står om ett speciellt "sekret" som måste finnas för att spermierna skall överleva. Någon som vet något om detta? Vad händer om man använder sig av glidmedel? Överlever inte spermierna i denna? Nyfiken..
Med tanke på att finns speciella spermiedödande medel så ska sperierna överleva alla vanliga typer av glidmedel osv....
Vi hade sex 5 dagar i rad runt ägglossningen & det funkade:) (första försöket på bägge barnen!)
Det där om att man ska "spara" på sperman i upp till tre dar är väl bara om mannen har klena eller få spermier?! Det fick en bekant info om när de gick på fertilitetsklinik...men vad vet jag!
Lycka till TS!
Jag har verkligen ingen aning om vilken metod som vetenskapligt är den mest framgångsrika. Jag har heller ingen empirisk erfarenhet av det, men har hört från läkarhåll att man alltid har levande, friska spermier i sig (som kvinna då ...) om man har sex varannan dag.
Så det kanske är den klassiska frågan om kvantitet eller kvalitet? :D