• kladdkaka

HJÄLP. dessa jävla könssjudomar

Åh snälla ni.. någon som varit i min situation och kanske kan lugna mig? här sitter jag, äckligt infekterad av någon oren kille, (okey jag får ju faktiskt skylla mig själv också).

Fan att man inte använder kondom, åh, nu är jag här i smutsen, med både klamydia och kondylom. Usch jag hatar mig själv. Äcklig.. har nog med bekymmer så kommer detta. suck
    Men vad gör man. Jag var på en undersökning och hon konstaterade Kondylom dessa "könsvårtor" som det så vackert heter också, huh, och en vecka senare fick jag beskedet kondylom.

Nu kommer mina frågor jag hoppas att någon ängla själ kan svara mig på.
    Jag ska tydligen till en gynekolog som ska BRÄNNA, FRYSA eller ta LASER på dessa könsvårtor?!?!!??! eller någon frätande vätska!!! HALÅ hur ont kan inte det göra egentligen?!?!?! åhh har någon av er där ute varit med om detta?? jag är livrädd för att göra det... då jag tyckte det gjorde svinont bara barnmorskan gjorde den vanliga udnersökningen (började till och med blöda kraftigt då).
    Åhhhhhhhhhh faaaaaan. Dom försvinner ju tydligen ändå inte utan man bara behandlar dem sådär! usch. Då är ju klamydia rena barnleken antar jag, får ju bara antibiotika och sen ska det väl vara ur världen??? åh jag som trodde att kondylom skulle vara en "fis i rymden"..

Nu sitter jag här och är livrädd.. och jag har enbart mig själv att skylla..

Hoppas någon kan svara mina frågor..
    Tack för att ni finns....

• Svar på tråden HJÄLP. dessa jävla könssjudomar
  • kladdkaka

och självfallet ska smilisarna bort

• pickolina

En kompis till mig penslade med det fungerade inge bra + var bökigt så hon gick och klippte bort dem sedan... Detta sker under bedövning och gör inte särskilt ont efteråt heller...

En annan kompis gick och frös bort sina. Tror hon hade mer vårtor... Skulle tro att det var därför de valde den metoden... Minns inte vad hon sa om smärta osv, det var så många år sedan nu....

• pickolina

Googla runt lite vettja...

Jag har sökt på alla sjukdomar tror jag.. *haha* Har inte riktigt fått koll på det där med just kondylom, verkar finnas lite olika information nämligen. Vad man läst/hört tidigare så är det som med herpes, har man en gång fått det så har man det resten av livet och det kan bryta ut när som helst.... Men jag har oxå läst att det kan försvinna, så jag är lite osäker på vad som stämmer. Man kan ha det i många, många år i alla fall och det kan blomma ut när som helst och det enda man kan göra är att behandla, precis som du skriver.... Man måste även vara noga med cellproverna, då detta kan ge cellförändringar som kan leda till cancer...om de inte slopat de teorierna nu?! Forskningen går ju framåt hela tiden...

• pickolina

Kom på en sak till.. Jag kanske är ute och cyklar nu men vad jag vet av klamydia och kondylom så brukar kondylom sällan ge några direkta besvär.. Så tipset skulle ju vara att behandla din klamydia först och sedan din kondylom, då kanske inte gynbesöket behöver bli så dramatiskt som ditt sista. Sedan får du som sagt bedövning inför själva ingreppet... Lycka till!

• Bridzi

Kladdkaka,
    inget att oroa sig för.
    Jag råkade ut för kondylom i "min ungdom" och fick någon sorts frätande vätska att pensla på. Varken lätt eller vidare behagligt, men effektivt.
    Det känns lite läskigt att ha starka vätskor i så känsliga regioner ( ), men man får ju lita på att det är säkert eftersom det är en metod de använder sig av.

• evkasu

Har också penslat bort kondylom en gång i forntiden, det funkade bra för mig oxå även om det inte är så särskilt bekvämt. Jag har inte fått tillbaka det trots att jag fortfarande tänker på det varje gång jag ska till gynekologen, blev ju rätt överrumplad den där gången.
    Har en kompis som fick tillbaka sina "vårtor" hon fick frysa bort dem under narkos till slut men det gick det också.
    Don't worry, gjort är gjort men skydda dig i framtiden bara!

• kladdkaka

Åh tack, underbara människor, för era svar! Svårt att veta var man ska vända sig med sådana här frågor... inte direkt något man kan tala med vem som helst med. Inte ens mina närmsta kompisar törs jag yppa något om. Nåja, nu tänkte jag höra med er igen:

Jag var där idag igen, hos gynekologen denna gång (En annan mkt snällare o trevligare som tur var), gällande Kondylomen, hon sa att det syntes, men att hon tyckte INTE att jag skulle göra något åt detta! (?) att det kunde vara sådär, för oftast försvinner dem av sig självt??!?!! Jag blev rätt paff, jag var nästan inställd på döden ;) skämt o sido nej men kvinnan som undersökte mig innan sade att jag SKULLE antingen behandlas med vätska, frysa bort vårtorna eller laser! Jag blev helt paff när hon sa att det inte behövdes såvida jag inte hade ont av dem!? Och det tror jag ju inte att jag har.. men jag vet inte. jag har ju inte haft sex efter jag såg dessa äckliga huhhh vårtor.

Vad tror ni????

• pickolina

Om du läser på de länkar jag gav dig så kan man läsa att man inte alls behöver behandla kondylom, såvida man inte har besvär. Fysiska eller psykiska... Vårtorna försvinner av sig själva till slut. Däremot så smittar du medan du har vårtor (tror jag) och borde inte ha oskyddat samlag eller oralsex under denna tid..

Men googla eller kolla de länkar jag skrev ovan och läs så mycket du kan... Det brukar alltid göra att jag känner mig säkrare och tryggare i alla fall.

Men du kan lita på henne... Men om du känner besvär eller tycker att det är jobbigt att de finns där så kan du kräva att få dem behandlade.

• LindyLou

Kondylomen tar kroppen hand om själv så småningom - vårtorna behöver man egentligen bara behandla om man får besvär av dem. Jag hade först kondylom som försvann av sig själv, men blev sen smittad ännu en gång och fick i samband med det mycket fler vårtor som orsakade smärta.
    Att behandla vårtorna kan göra att risken för andra effekter ökar; jag fick vestibulit i samband med kondylom, och det har spekulerats i att risken för vestibulit ökar vid användande av Wartec (det som penslas på vårtorna vid egenbehandling) - så det bästa är om kroppen själv får ta hand om vårtorna, men om du har besvär av dem (fysiska el psykiska) så börja med Wartec som penslas på själv hemma. Dock tycker jag att man i första hand bör se hur kroppen själv tar hand om vårtorna.

Ja, så ser iaf m i n a erfarenheter runt kondylom ut.

• InaHjärtarAdam

klamydiakuren är faktiskt inte heller nån barnlek kan jag meddela.... jag spydde så mycket under de nio dagarna kuren pågick så att jag fick göra om den eftersom jag hade spytt upp all pencillin!
    nästa kur fick jag ligga ner typ konstant i nio dagar. kunde nätt och jämt gå upp och kissa. annars låg jag och åt och fick sätta mej lite halvt upp i sängen för att dricka.. så fort jag reste på mej blev jag illamående och kräknödig. men jag är väldigt känslig för mediciner och sånt. får alltid alla biverkningar;)

Svar på tråden HJÄLP. dessa jävla könssjudomar