Inlägg från: förhoppningsis |Visa alla inlägg
  • förhoppningsis

giftorättsgods till enskild egendom om man dör?

Hej, hjälper gärna till att svara på frågan vill bara kolla om jag fattar det rätt.
    Vems är/var godset? och vems testamente är det vi pratar om?

ex1.
    Brudens morföräldrar testamenterar en byrå till bruden som ee (enskildegendom)

då är det brudens ee, och kan inte hamna hos hennes man, varken vid separation eler brudens död.
    Dock kan bruden i sitt eget testamente ge byrån till sin man.
    Gör hon inte det tillfaller byrån deras barn, har hon inga barn går den till hennes föräldrar och sen till hennes syskon.

Missuppfattade jag frågan el var otydlig så be mig gärna förklara igen

• förhoppningsis

nja, arv går i flera led, har man morföräldrar kvar i livet ärver dom.
    tror att gränsen går vid kusiner. Efter det tillfaller den allmänna arvsfonden.

• förhoppningsis

Roslagsbrud:
    tror du har fel där... eller så missuppfattar jag dig

Vi tar tex en bunt aktier som brudens ee (lättare att dela än en byrå)
    Paret har 2 barn. Bruden avlider. Barnen får ½ av aktierna var om inte annat står i testamentet.
    Har hon testamenterat aktierna till sin make får han dom.

Har de särkullbarn får de alltid sin del oavsett vad som står i testamentet men då bara sin laglott inte sin arvslott.

• förhoppningsis

Hmm, är rätt säker på att maken inte får nått i arv av ee egendom om det inte testamenteras, då det finns flera rättsfall när den efterlevande har stått utfattig å utan boende när maken avlidit och hans föräldrar fått allt

• förhoppningsis

Jag skäms lite som inte är helt säker, borde nämligen kunna det här ordentligt

• förhoppningsis

ja, ändras lagen blir det tolkningsfrågor och sånna är alltid svåra att på förhand veta utgången av.

Men helt rätt man kan inte testamentera mot lagen, däremot finns det flera andra sätt om man har spec önskemål.

Viktigast är dock att de uppfyller formkraven, annars är de inte mycket värda om det blir tvist.

Särkullbarn får ALLTID ut sin del omedelbart om inte särkullbarnet själv väljer att vänta

Svar på tråden giftorättsgods till enskild egendom om man dör?