För fet för ett....
Jag har aldrig haft problem med min vikt, så jag vet inte hur du känner dig. Däremot har jag ibland lagt på mig lite så att jag börjar med att inte riktigt trivas med min kropp. Då har jag slarvat med vad jag ätit, alltså ätit skit som chips i tid och otid, ätit godis när jag är hungrig.
Jag har börjat tänka på vad jag äter samt röra på mig, för att må bra. Jag blir nämligen deppig av för mycket socker och fett, då balansen mellan serotonin, betaendorfin och blodsockret rubbas rejält av detta. Dessutom tränar jag, för att få kickar av endorfin, så jävla gött :)
Ät, precis vad du vill. Men, börja med att äta på fasta tider. Ät gottigheter endbart på helgerna. Känns dig duktig varje gång du lyckas med detta till att börja med.
Skaffa hund - som gör att du måste ta promenader samt en som älskar dig för den du är ;)
Ät frukt när du är sugen, drick mycket vatten, undvik 34% creme fraiche och ta istället den med mindre % fett.
Allt är ju relativt. Jag tror inte på något diet i längden - jag tror på lagomheter och rörelse. Den mänskliga kroppen är gjord för att klättra, springa, kämpa, äta en varierad kost som inte består av härdade fetter. Man måste lära känna sin kropp, det är vad jag håller på med. Av pannkakor får jag ont i magen - för mycket laktos. Av fett, socker och alkohol får jag svackor - för mycket av det goda. Av fullkorn mår jag bra, känner mig pigg, glad - bra grejer. Det är bara att lyssna på dig själv, behandla din kropp med respekt.
Jag antar att detta inte är lätt, framförallt inte när du befinner dig i ett tillstånd av övervikt. Men det är målet. En överviktig kropp mår inte bra, då det är ansträngande för både inre organ, som muskler, skelett, blodsocker. Du är värd att må bra - din partner älskar dig och vill att du ska må bra och vara frisk.
Slut på sockersuget, heter en bok som handlar om det jag har berättat om. Köp den, den motiverar ;)
Lycka till!