Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Sjögrens?? =(

Jag är utredd för sjögrens två ggr, pga att jag har torra slemhinnor och haft hela mitt liv. Jätte torra ögon, ingen saliv alls i princip...man ska ha typ 1,0 och jag hade 0,01...osv... Jag har även torra slemhinnor på resten av kroppen, i näsan och underlivet osv...men salivet och ögonen var det som gjorde att de utredde sjögrens...näsan och underlivet fick jag veta senare att de oxå var torra....

Hur som helst, jag har inte sjögrens men jag har däremot eksem och haft sedan jag var liten. Det tog flera år innan de uteslöt psoreasis och sa atopiskt eksem...

Så man behöver absolut inte ha sjögrens för att man har dessa problem.

För övrigt så gick jag upp klockan 13 idag så trött och sova mycket/länge kan man oxå ha problem med utan att ha sjögrens.

För att reda ut sjögrens så får man öra salivtester, ögonvätsketester, blodprov samt eventuellt en läppbiopsi.

• pickolina

Oftast räcker det med ett blodprov. Har du inte det som reumatiker har i blodet så har du nästan garanterat inte sjögrens.

Men det finns enstaka fall som visat negativt på reumaprovet men som ändå fått diagnos.... Så jag fick därför göra en läppbiopsi för att utesluta det helt.

Men salivtesterna och ögontesterna, som jag alltså gjort flera gånger tom talar sitt tydliga språk....och ingen kan förklara varför jag lider av denna extrema torrhet....

• pickolina

Telly

Yes, det kan man...hela våran familj har sk överrörligt skelett... Ingen reumatism. Detta kan dock medföra en hel del problem om man inte tränar, så att musklerna kan ta smällen av att skelettet är för rörligt.....

• pickolina

Tyvärr fungerar inte det där med att man ska få vända sig vart man vill.... Känner flera stycken som blivit "utkastade" och tillsagda att åka till sin egen vårdcentral/akutmottagning... :(

• pickolina

Att de säger att man inte ska ha det säger faktiskt ingenting skulle jag vilja påstå... Det är ju flera i denna tråd som vittnat om ett ev samband mellan eksem och torra slemhinnor och jag har alltså fått konstaterat av specialsiter att jag har extremtorra slemhinnor, inte bara torra dvs.... Å de kan inte ge mig en förklaring till varför. Det enda de kunde komma på var just Sjögrens men det är som sagt uteslutet nu efter två seperata utredningar. En när jag gick på mellanstadiet och en nu för något år sedan...

Torrheten lär man sig leva med helt enkelt och det finns massor av trix och knep för att underlätta problemen som kan uppstå.

Jag förstod att din trötthet inte var tillfällig och det är inte min heller...men jag lider å andra sidan av ångest, depression och sömnstörning...så det är nog de sakerna som är boven i dramat för min egen del....

Hur som helst, det behöver inte betyda något alls att symptomen på Sjögrens stämmer in på dig men självklart är det något som du ska ta reda på och se till att få undersökt.. Utan tvekan!..

• pickolina

Hoppas för din skull att du INTE har det. Skriv gärna sedan, hur det gått osv...

• pickolina

Ja det är suuuuperviktigt! :)

Jag är lite av ett under på den fronten... Ingen saliv alls i princip men inte ett enda hål! :D Jag sköter tänderna som normala och oroar mig inte...med tanke på att jag närmar mig 30 och tandläkaren tycker att jag har så fina tänder och knappt ens tandsten så behöver jag inte ens gå en gång om året... :)
    *fniss* Ibland måste man ju ha tur i livet oxå... *s*

Svar på tråden Sjögrens?? =(