Inlägg från: Malin22 |Visa alla inlägg
  • Malin22

Sjögrens?? =(

Jag är jätteorolig!!

Hade som barn och i tonåren atopiskt eksem, när jag blev äldre (är 20 nu) fick jag problem med torra slemhinnor på hela kroppen, bl.a. i form av vestibulit. Jag trodde att det berodde på eksemen (för man har ju "jämt" torr hud när man har atopiskt eksem). Men så frågade någon om jag inte hade Sjögrens syndrom. Jag hade hört talas om det innan och att det var en reumatisk sjukdom och sa nej. Men så började jag kolla upp det... Huvudsymptomet är torra slemhinnor och trötthet (om inte väckarklockan ringer kan jag sova långt in på förmiddagen). Jag sökte då efter samband mellan Sjögrens och atopiskt eksem och hittade en frågesida där ngn frågat ngt liknande och en dermatolog hade svarat att det var väldigt tveksamt att frågeställaren hade fått torra slemhinnor pga atopiskt eksem!!!

Jag vet att jag borde gå till vårdcentralen men jag bor på en annan ort nu under sommaren och vårdcentralen här tar bara emot "sina" patienter (fast de måste väl eg. ta emot alla?)

Är det någon som vet om man kan få torra slemhinnor av atopiskt eksem Det låter ju jättehemskt med Sjögrens! Att man bara blir sämre, har svårt att ha heltidsanställning, får problem med munhälsan osv... Läste dessutom att det kostar uppemot 2000 att testa sig och det skulle jag inte ha råd med.

Vet inte vad jag ska ta mig till!

• Svar på tråden Sjögrens?? =(
  • Malin22

Nu har jag beställt tid. Eftersom det inte är akut fick jag tid först 22/9, om två månader! jobbigt att behöva vänta så länge men jag ska försöka att inte tänka på det under tiden.

• Malin22

Hej och tack för alla svar!
    Jag är inte lika orolig längre, jag är fortfarande rädd att det är sjögrens, det där med tröttheten är inte bara tillfälligt eller bara någon gång då. Ganska mkt stämmer in. Jag tror det som skrämde upp mig mest var när jag ringde sjukvårdsupplysningen (ser att jag inte nämnt det i tråden) och hon sa "oj, ja så ska det ju inte vara när man är så ung som du... det finns ju en sjukdom som... nej det måste du kolla upp".
    Men nu har jag lugnat ner mig och insett att oavsett vad dom säger har jag ju haft det så länge så det innebär ju ingen större förändring egentligen.
    Jag trodde som sagt också att jag var torr i slemhinnorna pga atopin, men har ju fått höra att man inte ska få torra slemhinnor av det, förutom möjligtvis lite i ögonen... hm, jag får väl se vad dom säger i september!

Svar på tråden Sjögrens?? =(