• sherlock

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Jag har bott utomlands i 7 år och planerar att flytta tillbaka till Sverige om ett år. Jag har tur eftersom min blivande inte har så stark känsla för England där vi bor nu, han vill gärna flytta till Sverige med mig.

Det som lockar mig är som du säger natur, vänner men även "folk-landet" ¨Sverige.

Ett land där ens barn kan gå på dagis för en överkomlig penning, där man får nästan 2 års mamma eller pappa ledighet, gratis skol-mat, gratis universitets utbildning, där standarden på lägenheter och hus är hög, nästan inga klass skillnader med extrem fattighet och rika människor, och många, många andra orsaker....

Visst kommer vi att tjäna mindre än vi gör här men istället så tror jag att vi får en bättre livskvalitet och andra prioriteringar än pengar, fina bilar mm.
    Vill inte att våra barn växer upp i stökiga och smutsiga förorter i London,

• sherlock

Håller med Tokmaja!

Det är livskvaliten som avgjorde för oss, vi ser framför oss ett utomhus-fritids liv året om i snö, tö och sol:

Åka skidor eller promenera i timmar, följt av an varm chocklad framför en brasa mmm....Bastu...

Kräftskivor, midsommar firande och Valborg med varm korv i regn, slask eller strålande sol.

Åka ångbåt i skärgården, picknick på djurgården (stockholm), ta barnen till skansen.

Lucia, ljus och röda gardiner i decemeber, pepparkakor, lussebullar och glögg!!!

Plocka Tussilago och Vitsippor på våren.

Skolavslutningar med blomster kransar och sång.

Att promenera på en solig höst dag, traska i löv och andas in krispig och jord diftande luft.

Åhhh nu längtar jag hem!

• sherlock

kattkatts lista kan nog stämma men England också. Många engelsmän är lika trånsynta som svenskarna, smygrasister och tjejerna ute på krogen ser ut som horor i korta kjolar och små toppar.

Blir galen på "cypern svenskar" som i england är "spanien engelskmän" som åker till Malaga och dricker billig sprit, äter fish and chips, kollar på "Delboy" och liknande. Min blivandes syster (som är brittisk och har 4 års universitets utbilding, allstå akademiker) men åker helst till cypern och äter "curry", fish and chips och kinesmat, har ALDRIG ens prövat en mossaka eller retsina vin!

Kolla in länkara för steriotypsik Stockholm vs Newcastle

Stockhol.pps
    699K Download

toon.pps
    271K Download

Håller med om att min tidigare lista är något nostalgisk men jag saknar verkligen de saker jag listat.

• sherlock

Länkarna funkar inte, någon som vet hur man lägger in en powerpoint till sitt inlägg???

• sherlock

Jag umgås nästan bara engelska tjejer men skulle vilja ha lite svenska vänninor att prata nostalgiska minnen med.

Tycker att det är svårt att skaffa riktiga vänner i england, känner mig inte "hemma" och det gör nog att det är svårt att hitta riktiga vänner.

Kanske är det därför som jag längtar hem?

• sherlock

Håller med Anakin om att svenskar har så otroligt svårt för konflikter, har tagit mig år att få mod att säga vad jag tänker här i England. Och jag tycker fortfarande att det är jätte svårt!

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..