tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
Intressant tråd! Bor inte utomlands men dock 50 min från min familj så jag vet ungefär vad det handlar om. I min nya stad har det varit svårt att få vänner och man har ju inga barndomsvänner eller bekanta på det sättet. Man saknar att känna igen folk på stan, kunna sticka hem till mamma och fika etc Vi har dock varit ute och rest en hel del och jag har fått lite perspektiv på saker och ting. Sherloks lista är intressant, men de sakerna hon räknar upp uppskattar man mest när man inte har dem. Ibland älskar jag Sverige men ibland hatar jag verkligen sverige och många svenskars attityd och trångsynthet.
Här kommer min lilla lista, bara mina åsikter, irriterande? Provocerande? Kanske.
- 30-åriga par (kompisar..?) som flyttat till hus och skaffat barn och börjat umgås med andra småbarnsfamiljer på gatan för att "det är enklast"
- all smygrasism
- människor vars mål i livet är att åka till cypern på semester och dricka sig apfulla på billigt bag in box-vin på altanen med grannarna
- dåliga restauranter med paradrätter som: fläsknoisette med bea och pommes frites
- gå "på krogen" , (samma krogar finns överallt, lättklädda bimbos och killar med urringade t-shirts och förra säsongens hockeyfrilla)
- inga "vuxna" människor går ut och umgås på restaurant eller har några som helst kulturella intressen (grovt genraliserande men gäller i alla fall i många småstäder)
- alla klär sig lika dant
- rädsla för det okända, otrygga
Nä, nu ska jag sluta. Men man kan se på detta på väldigt många olika sätt.