• mellabella

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Jag sällar mig till skaran som har fruktansvärd hemlängtan till Sverige ibland och en vansinnigt romantisk bild i huvudet a la sherlocks inlägg ovan.... klippor, hav, solnedgångar och jordgubbar.... varje dag.

Min man (som är svensk) har bott ute ur sverige längre än vad jag har har en mycket mer sansad och balanserad/blandad bild av hemlandet. Nu bor vi i Europa igen och åker till Stockholm förmodligen i genomsnitt minst varannan månad.

Jag säger: Föräldrarpengen i Sverige är så himla bra!
    Han säger: Här tjänar vi ca 3 ggr mer efter skatt än vad vi gjord i Sverige och klarar oss bättre på en lön under en period än på två löner i Sverige (då är vi ändå båda akademiker med bra jobb inom finasbranchen)!

Jag säger: Åhhhh den svenska sommaren är så underbara och ljus.
    Han säger: Då sätter vi oss på ett flyg i helgen stumpan och åker över en sväng. Kom ihåg att hela Maj, September och Oktober är T-shirt varma kvällar och BBQ här.

o.s.v ni ser bilden framför er
    Tur att han kan ta ner mig på jorden och ge mig en lite mer balanserad bild ibland.

• mellabella

Gemma: Appropå deitt tidigare inlägg om att vännerna ju också flyttat osv.

Ibland tror jag lite att man mer längtar efter en svunnen tid snarare än platsen som sådan (ja jag vet att formuleringen lät lite melodramatisk). Hur kul vi hade i gänget när alla pluggade och kunde gå ut på kvällarna och åka till skärgården i helgerna. Nu har folk familj, hus med renoveringsbehov och karriär. Jag tror att många av mina vänner sopm är mitt uppe i allt det där träffar jag nog oftare just pga att jag INTE bor i Sverige än jag skulle ha gjort om jag bodde där. När man är i Stockholm bara kanske varannan månad ser alla till att verkligen lägga annat åt sidan och kunna träffas.

• mellabella

Tycker Kina var lite svårt då det känndes så artificiellt. Det är verkligen två samhällen sida vid sida med nästan noll utbyte i mellan. Ett Kinesiskt och ett Expat.

Men samtidigt kul!

• mellabella

Intressant chiqitita. Precis så är det!
    Vissa är helt ointresserade av mitt liv. Dom lever precis som dom gjorde innan jag flyttade ut. Samma partners, samma vänner dom gör samma saker på semestern. Jag tycker givetvis att det är jättetrevligt att höra om men kan ibland bli lite sårad över deras totala ointresse över saker utanför "deras vanliga värld" som tyvärr numera inkluderar mig och mitt.
    Som tur är har jag andra vänner som lever ett lite mera utåtriktat liv (även dom med hus och små barn, det är inte det det handlar om. Det är en inställning). Har blivit att jag umgås mer med dom och mindre med crowden som inte är lika utåtriktade.

Men trots allt anstränger jag mig för att ha i alla fall lite kontakt med dom. Man får bara vara med dom på deras villkor och prata om det dom intresserar sig för .

• mellabella

Mrs. Simon ha ha ha jag vet vad du menar med att folk vill fösa ihop en men andra svanskar bara för att man är svensk....

Varför skulle jag ha något gemensamt ihop med någon bara för att vi råkar vara födda i samma land (fast det kan vara lit emysigt att prata svemnska ibland). Jag gillar väl inte alla som bor i Stockholm bara för att jag också kommer därifrån?

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..