• Mrs. Simon

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Jag har bott utomlands sedan '96 och har pa senaste tiden "landat". Jag vill ej flytta hem for jag har anpassat mig for mycket har i Italien. Tycker det ar underbart att vara i Sverige pa sommaren och pa jul men det for racka. Jag hade ett ar da jag bodde hemma (ar 2000) och holl pa att bli galen pa vissa sakeri Sverige. Det aret var verkligen viktigt for mig da jag insag hur bra jag egentligen trivs i mitt nya hemland. Nu bor jag dock i Europa sa det ar ej sa langt hem och manga kompisar kommer mer an garna och halsar pa. Visst ar det manga saker jag kan sakna och jag hangde en period upp mig pa att jag vet ej hur skolor, dagis osv fungerar... At andra siden vad vet jag om hur de fungerar i Sverige.. Det var 12 ar sedan jag tod studenten och allt fran betygsattningen har andras....Det enda som ar lite jobbigt utomlands ar att man alltid ar "utlandskan" hur bra man an ar pa spraket...
    Jag ar allergisk mot de svenska foreningarna utomlands. Tycker det ar jattelojligt att fira midsommar utomlands (det ar en jattefin sed men jag foredrar fira den i Sverige annars blir det anda sa FEL). Sedan sa fattar jag ej varfor man ska ga sa bra overens med andra svenskar utomlands. Nar man pratat klart om de saker man langtar efter i Sverige, jul och vissa saker man stor sig pa utomlands finns det ej sa mycket mer. Jag har manga italienska kompisar och det har underlattat manga saker har. Om man bara omgas med svenskar kanns det som man nastan lever "utanfor" samhallet. Oj det har inlagget blev langre an jag tankte...
    Holly Golightly vad kul att bo i Japan! Jag var dar som utbytesstudent i gymnasiet och det skulle vara sa kul att fa komma tillbaks

• Mrs. Simon

Glomde tillaga att jag bodde i Italien i 6 ar innan jag traffade min man sa jag hade ett ?liv? har innan. Jag tror det blir svarare om man traffar sin man och sedan flyttar till hans land for hans skull eller vice versa. Jag hade redan valt Italien och kan ej direct anklaga min man for att ha overtalat mig att flytta hit eller begrara att vi ska flytta till Sverige (aven onm det ej ar aktuellt for tillfallet). Mitt tips att prova innan man flyttar tillbaks ar att verkligen verkligen anstranga sig med att trivas i sitt nya hemland och gora det basta av situationen

• Mrs. Simon

Nar jag bodde i Japan tyckte jag ej det var sa viktigt att umgas med just sveskar men daremot"vasterlanningar".
    Nar det galler midsommar sa kan man enligt mig istallet ha en trevlig fest men kopa sill fran ikea osv blir aldrig "ratt" anda da brodet ar fel eller den svenska sommaren saknas...Jag kanner dock under sommaren en langtan att sitta pa Avenyn och fika med kompisar!!!!!!!!!!

• Mrs. Simon

Zozo sa ar det i Italien med.. Jag tycker det ar lite trakigt for de verkar inte intresserade av landet de bor i!!! De flesta ar gifta med italienare med de umgas i par med varandra och deras man har val blivit helt forsvenskade. Nej jag ar ej ANTI Sverige men tycker att har man valt att flytta till ett land ar det synd att ej fa ut nagot av det. Jag farstar dock Gemma. Nar man bor i ett land som ar sa annorlunda som Kina har man behov av att traffa svenskar /vasterlanningar.

• Mrs. Simon

Jag har tur som jobbar i Milano for det ar manga fran hela Italien som jobbar har och da ar i samma situation som jag ar i. Det ar ju lika langt till Palermo som till Sverige och till Rom kommer man ju ej sa snabbt om man ej tar bil. Om man bor i en liten stad kanske det ar svarare att komma in i samhallet mentycker att jobbet plus olika aktiviteter har hjalpt mycket till att fa vanner

• Mrs. Simon

om man ej tar flyg skulle det sta............

• Mrs. Simon

Kostigt egentligen hur man upplever olika lander. Jag hade jattelatt att fa engelska tjejkompisar nar jag bodde dar som jag fortfarande idag har kontakt med. Daremot tyckte jag det var jattesvart att pa tjejkompisar i Tyskland och i Frankrike. I frankrike berodde det sakert pa sprakbarriaren men i Tyskland lyckades jag ej traffa nagon utan tyckte de var lite pa defensiven. Jag vet ej om jag vantrivdes i Tyskaland pga det eller om det var pga jag vantrivdes jag ej lyckades traffa nagra kompisar...

• Mrs. Simon

gemma forresten sa tankte jag pa det dar med sveskar i Asien. Jag maste saga att de svenskar och vasterlanningar jag traffade i Japan var mer lika mig an de jag traffat i England/Italien. Det ar kanske sa udda som land att bo och jobba i sa de som valt "det livet" ar ganska lika. Ok det later lite knappt men jag hoppas ni forstar vad jag menar..

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..