Inlägg från: Holly Golightly |Visa alla inlägg
  • Holly Golightly

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Hej Alla!

Vilken intressant tråd!
    Här vill jag också säga ett par ord...

TS förlåt om jag (med flera?) inte diskuterar din fråga specifikt, utan diskuterar mer allmänt för att det är roligt att jämföra erfarenheter med andra i liknande livssituationer.

Jag delar just nu min tid mellan Tokyo och Stockholm, pga att min pojkvän (som är från Kanada) jobbar i Tokyo. Så fort jag är klar med min utbildning är planen att jag också ska söka jobb här...

Som ni förstår så är det upplagt för en hel del kompromisser framöver...
    Även om vi troligtvis lämnar Japan om ett par år, så kommer alltid minst en av oss att vara hyfsat långt ifrån familj och gamla vänner.

Det fina i kråksången är i alla fall att vi båda är rätt flexibla och kompromissvilliga, och framförallt att vi pratar och diskuterar jättemycket om det här redan nu, utan att för den skull bestämma en slutgiltig lösning i förväg.

Insikten håller på att sjunka in att det kanske inte kommer bli så mycket mer boende i Sverige för min del.
    Men jag försöker tänka som så att man KAN ju alltid flytta igen, även sen man fått barn. Att det inte måste vara definitivt, där man råkar slå sig ned.
    ...men där kanske jag lurar mig själv? Kanske är det svårare än man tror att röra på sig igen när man blivit lite äldre och rotat sig med hus, jobb, barn etc?

Pojkvännen var väldigt söt häromdagen när han nojjade sig över om platserna vi överväger att flytta till efter Japan kommer ha tillräckligt bra universitet (han siktar på IVY-league typ (ja jag vet, han har storhetsvansinne ) för våra barn!!!!
    (alltså, dom hypotetiska barnen som vi inte har ännu!!)
    Inga commitment problems här inte!!

I vårt fall tror jag trots allt att det kan komma bli en viss dragkamp mellan Nordamerika och Europa. Det är ju en viss skillnad på att ha 2h med flyg/en längre biltur eller ett flyg över hela atlanten till familj/vänner...

Oj det här blev långt! Men det är kul att ventilera lite...
    Hoppas vi hörs igen!
    /Holly G. i Tokyo

• Holly Golightly

Chiqitita:

Det finns ju för och nackdelar med alla länder. Sverige är väl varken bättre eller sämre än andra platser. Det kanske inte är själva landet i sig som gör att du inte trivs?

Det som jag skulle tycka vara jobbigt om jag var i din sitution (vilket jag kanske är om 10 år, vem vet...) är att det verkar som du är den som har fått göra all kompromisser hittills, du är den som bor i ett främmande land för kärlekens skull. I det läget tror jag att jag personligen skulle känna mig bättre om jag visste att mannen var beredd att flytta om man verkligen, verkligen hade fått nog av platsen där man var. Då kanske man skulle känna sig mer tillfreds och kanske inte ens behöver utnyttja "erbjudandet".

Jag vet inte om mitt resonemang hjälper dig något, jag har tyvärr inget råd hur du kan handla konkret... Det här var bara mina subjektiva funderingar, jag kanske är naiv...

Lycka till och hoppas det känns bättre snart!

• Holly Golightly

Kul att det är fler som är intresserade av/har erfarenhet av Japan!

Lapinette:
    Japan i november är jättefint med alla höstfärger och fortfarande ganska varmt. Jag ska försöka skriva ihop lite info till dig. Jag återkommer!

Mrs. Simon:
    Jo, man behöver sina expat-vänner när man är i Japan, det är inte så noga om dom är Svenska eller nån annanstans ifrån...
    Jag har ju Japanska kompisar också som är jättetrevliga förstås. Men även om man pratar hygglig japanska och gillar kulturen, så behöver man ibland få "sunka" och gnälla av sig lite på ett "bekvämspråk" (engelska känns i stort sett lika avslappnat som svenska) med personer i samma situation som en själv.

Men det känner säkert alla ni som bor utomlands igen, eller hur?

Snustroll:
    Roligt att höra att det finns fler med Kanadensisk pojkvän/blivande make här på BT!
    Hur är ställningen i dragkampen, leder Sverige/Europa?

För oss kommer nog den stora matchen när det blir dags att lämna Japan....
    Heja Sverige, gul & blå!

ps. Lycka till med bröllopet i september!

Hej så länge...

• Holly Golightly

...mitt sista inlägg ser kanske lite lösryckt ut...
    Sorry about that!

Först nu, efter att ha varit borta från datorn hela dagen, kom jag mig för att svara på sånt som var vänt till mig och skrivet inatt medans jag sov...

Jag försöker hänga med trots tidsskillnaden!

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..