• Heidegger

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Jag skulle också vilja inflika en sak här. Jag anser att vänner, familj och socialt umgänge är helt klart en av de viktigaste komponenterna i ett gott liv. Därmed inte sagt att jag inte vill göra karriär. Men en annan grej som kan påverka mycket upplevelsen av ett land etc är vilken levnadsstandard man har råd med. Det är klart lättare att leva i Kina om man kan bo fint, resa bort när man vill, äta ute och åtnjuta relativt hög status bland andra människor dvs slippa slava på ett underbetalt jobb och ha en hemsk chef som behandlar en illa.

På samma vis är det lättare och roligare att komma hem när man han pengar så att man kan ta bilen och köra på utflykter fast bensinpriset är fruktansvärt dyrt, hänga med sina kompisar ut och käka, shoppa lite, fika bort 100 spänn om dagen, betala inträden till konserter och andra saker som man gärna vill hitta på med sina semesterfirande kompisar, åka taxi, gå ut och dricka vin etc etc.

Själv har jag levt på båda sätten i olika länder och det har helt klart färgat min upplevelse av hur det var i det ena eller andra landet. Att komma hem och vara fattig när hela ens umgänge har en helt annan levnadsstandard är inte helt lätt heller. Fast att mamma kanske finns där och chippar in...

• Heidegger

vill bara tillägga att Kina var bara ett exempel, kunde lika gärna varit Irland, Spanien eller Chile

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..