tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
Hej,
Jag har bott utomlands större delen av mitt vuxna liv (sedan 1996), i Schweiz, Frankrike, Finland, Ryssland, Kina och sedan 6 år tillbaka i Norge. Jag har också många vänner som bor utomlands (både svenskar som flyttat ut och andra expats som bor här i Norge).
Under en period efter att jag träffat min nuvarande (norska) man upplede jag en stor saknad efter Sverige, människor som hade sett på samma barnprogram som mig, som visste hur jag var när jag var liten, att kunna leka med det svenska språket, semlor, Sibylla, GB-glass osv. Det var ett stort diskussionstema och gick till och med dit att min man gick med på att flytta till Sverige, vi skulle bara bo två år i Oslo först.
Jag flyttade "hem" en stund till Sverige och upptäckte att det är väldigt lätt att idealisera Sverige när man inte bor där. OCH att det inte är en rättvis bild man får när man är hemma några veckor/månader om året. Precis om en föregående talare skrev är det ju när du bara är hemma en gång ibland som "de där hemma" anstränger sig för att ses. Jag upplevde inte bara att glansbilden jag målat upp för mig själv inte stämde men också att svenskar är otroligt dåliga på att ta sig tid och prioritera varandra. I tillägg saknade jag han som nu är min man så mycket att jag höll på att gå sönder.
Jag är väldigt glad för att jag flyttade en stund till Sverige och prövade ut illusionen för sedan vi flyttade till Oslo för 4 år sedan har jag inte längtat hem en sekund. Jag sätter tvärtom väldigt mycket pris på det jag har här, och känner mig fullt tillfreds med tanken att jag kommer att bo här resten av mitt liv.
Nu ska det ju sägas att Norge inte är det mest annorlunda landet att flytta till, och att de kulturella/sociala aspekterna nog är mycket större för dig, Chiquita. Men jag tycker absolut att du ska analysera din situation och försäkra dig om att den livskrisen du upplever verkligen beror på din situation "i exil" innan du gör något förhastat. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan och okså du har förändrat dig mycket på de åren du har bott utomlands.
Jag hoppas att det går bra för dig!