• Sanna Panna

Tacky med lösnaglar??

Jag vill gärna ha långa snygga naglar med fransk manikyr på bröllopsdagen. Hade alltid akrylnaglar förut men nu när jag jobbar i vården får jag inte ha långa naglar längre

Nu har jag köpt Depends lösnaglar, tänkte prova och se om det blir snyggt på. Eftersom det inte är något alternativ att bygga naglar för bara några dagar (jobbar en vecka efter vigseln och måste då ha korta naglar igen) så tänkte jag bara sätta på vanliga lösnaglar. Men är det okej, eller ser det "tacky" ut, dvs att det syns tydligt att det är billiga budgetnaglar?? Åsikter?!

• Svar på tråden Tacky med lösnaglar??
  • picachu

correction - tacky med OVÅRDADE eller PLASTIGA långa naglar. Jag har långa naglar nu som jag gjort fransk manikyr på - skitfina! :)

• Sanna Panna

Ett tillägg - jag vill absolut inte ha superlånga naglar utan de lösnaglar jag köpt heter "shorty" och det vita på nageln är max 5 mm långt. Det ser snyggt ut i förpackningen i alla fall... frågan är bara hur det blir när de sitter på.

• Lillamig

Sorry, men det syns långa vägar om det är äkta eller fejk oavsett längd och kvalite! Gå hellre och gör en vanlig men professionell manikyr, det blir jättefint även på korta naglar eftersom en manikyrist kan få dem precis lika långa allihop och i samma form + du får fina nagelband och ett vackert nagellack. Naglarna kommer då också fungera på jobbet.

• Lillamig

PS Amerikansk manikyr är som fransk manikyr men med ett mer genomskinligt vitt nagellack än i den franska manikyren vilket gör att det ser mycket mer naturligt ut (mindre Footballers' Wives - huh).

• misanjos06

jag jobbar åxå i vården och gjorde acryl för några år sedan till en fest och sen filade jag ner dem när jag jobbade- du får använda handskar flitigare bara. Annars tycker inte jag att depend sen fult ut- men sitter de verkligen en hel kväll ???

• brudkronan

Lillamig! Alla former av fejknaglar eller äkta naglar med lack är helt fel när man arbetar i vårdarbete.

Naglar är riktiga bakteriesamlare redan när de är naturliga och har man då dessutom ngt på dem som ett extra lager som kan spricka eller flaga så blir det riktigt stora bakteriehärdar - spelar ingen roll om det är egna naglar med lack eller ngn slags lösnaglar och det spelar faktiskt ingen roll om det är välgjorda naglar. De renaste naglarna är korta och välvårdade och sitter på någon som är professionellt noggrann med sin handhygien i arbetet.

En annan viktig aspekt är att hur försiktig man än är så kan man dels riva patienterna när man hjälper dem med vändningar, skötsel eller förflyttningar och dels kan man göra sig själv riktigt illa om man fastnar och/eller råkar böja nageln bakåt. Vårdarbete är rejält fysiskt och händerna är de viktigaste verktygen vi har.

Själv går jag och får manikyr en ggr i månaden på mina korta naglar och däremellan sköter jag dem själv och buffar dem blanka. Mina naglar är jättefina och praktiska sjuksköterskenaglar - jag får ofta komplimanger för mina händer faktiskt.

Så TS: satsa på korta välmanikyrerade naglar eller prova lösnaglar. Det finns ju gelenaglar som man kan göra själv också, såg ett kit på Åhléns igår, det kostade 150 kr tror jag - kanske kan du få en kompis som kan hjälpa dig ta på dem. 150 kr kan det väl vara OK att det kostar även om man skall ta av dem några dagar efter. Lycka till och var stolt över dina vårdarhänder - du gör så mycket nytta med dem! Kram!

• brudkronan

Lilla mig! Menade faktiskt inte att rikta hela den där tiraden till dig - jag drabbades av en liten "brain fart" där... sorry sorry sorry! Ilnägget var menat som en allmän info.

• herman

Håller med brudkronan!

För bästa hygien gäller korta naglar UTAN lack oavsett färg!

Och jag provade lösnaglar härom helgen "shorty" varianten. Satt på 2 dagar för mig innan första ramlade av, och såg förvånansvärt snyggt ut. Kommer köra på det på bröllopet.

• Proppen81

jag köpte depends "luxury"lösnaglar till bröllopet, franskmanikyr, med en siverrand på. toksnygga! Även om dom inte sitter tokbra så kan man ju alltid limma på dom igen och ha med sig reservnaglar om man skulle tappa bort en. dom är inte jättelånga utan lagom.

Har provat depends gelkit oxå och om man får till det bra kanske dom sitter i två dagar... om man har tur och inte använder händerna så mycket... så lite besvkien.. men jag är ju inte van vid så långa naglar heller...

• Lillamig

Brudkronan, ja det blev ett lite konstigt inlägg till mig där tror jag!

Jag rekommenderade ju korta, välsköta naglar, nagellacket kommer ju att vara lite skavt efter en vecka så det passar väl lagom att ta bort till hon börjar på jobbet? Men det var intressant med utläggningen om hygien...

Tycker fortfarande huhuhuhu för fejknaglar

• Amazonas

Det fulaste jag vet (sorry, alla som blir träffade) är långa akrylnaglar som är någon millimeter tjocka. Det spelar ingen roll om de är fint målade eller inte. Det ser bara så billigt och ofräscht ut! Ännu värre är när de är halvu utväxta!
    Att däremot ha fina, egna naglar är supersnyggt! Välvårdade händer och genomskinligt nagellack där det vita på nageln är 1-3 mm långt. Inte mer!

Svar på tråden Tacky med lösnaglar??