• Stefan&Magdalena

Fel att låta gäster ge bidrag?

Hejsan.
    Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?

• Svar på tråden Fel att låta gäster ge bidrag?
  • _Ella_

Man kan ju ta kuvertavgift, men personligen skulle jag inte kunna tänka mig att göra det och i så fall antingen sänka nivån (på maten osv - enklare buffé) eller antalet gäster, eller vänta och spara tills jag har råd.

• caprea

vi kommer ha ca100 på middag,som är buffé, sen har vi bjudit in fler till bröllopsfest kl 20.00 då vi bjuder på tårta, kaffe

• Lola Jämtland

Om det är fel eller ej skiter jag blankt i.

Vi skrev på våra inbjudningskort att vi inte vill ha presenter utan att gästerna istället får sätta in valfri summa till mat o fest.

• Janka

Jag vet många som tycker det är jätteskönt att få betala in ett festbidrag och sedan slippa tänka på bröllopspresent. Men jag skulle ange en summa för kuvertavgift/festbidrag, inte lämna det öppet.

• Lucia05

Ja, jag tycker nog det är lite pinsamt att ha större fest än vad man har råd med.

• picachu

Äh, tummen upp för kuvertavgift!

• Damen i röd hatt

Om man inte har råd att bjuda till fest så får man tänka på att i inbjudan så skriver man inte "Inbjudan till xxx", utan det heter då "Anmodan till", eftersom man inte bjuder till fest utan säljer festbiljetter.

Jag tycker det är genat att ordna en större fest än vad man har råd till. Gästerna är inte till för att förverkliga mina festdrömmar, tycker jag. Och resonemnaget om att det är så himla bra för då slipper man ge present håller inte, då presenten aldrig är en betalning för festen. Utan man ger gåvor av omtanke, och 300 kronor i handen per kuvert, eller vilket belopp man nu väljer, kan ju inte ersätta omtanken. Omtanke kan ej köpas för kontanter.

Om jag var fattig så skulle jag göra som det redan föreslagits här i tråden; Spara ihop pengar, dra ned på antalet gäster, dra ned på måltidens omfattning, dra ned på festens storlev osv. Men att låta gästerna betala? Nää, aldrig.

• chilipeppar!

Vi prövade att be folk betala för festen för 10 år sedan då min svärmor fyllde jämna år. I och för sig hade det då brunnit i deras hus så de stod utan hus och vi ville verkligen fira henne.
    Hennes släktingar bjöd alltid på allt på den tiden så det blev stor uppståndelse i släkten. Hur kunde vi, tyckte dom. Tänk på dem som blev hemlösa då sa vi.
    Det slutade med att alla bidrog generöst men det var verkligen en jobbig diskussion

• London wedding

Skulle sjalv aldrig kunna med att be om kuvert avgift, spelar ingen roll om folk sager att det ar mycket battre an en present. Personligen skulle jag da antigen bjuyda farre gaster eller fixa med allt mat sjalv - har man mycket tid och stor frys ar det inga problem. Skulle sjalv vilja ha en informel pick nick mottagning med god hemlagad mat och mycket vin men det har min blivande satt stop for...

• picachu

Jag tycker forfarande att det är OK med kuvertavgift :D

*ger TS lite moralisk stöd*

jag tycker inte att det är mer pinsamt än att man lämnar in en önskelista på Duka. Visst, man kanske inte ska bli jätteextravagant och servera rysk kaviar och vintage-skumpa, passa på att lägga några hundralappar för att bekosta bröllopsresan + gå med vinst, det är ju inte sjysst. Men en liten kuvertavgift för att bekosta en lagom sjysst middag; varför inte? Ens vänner vill väl vara där och man vill ha de dem där, och det är en enkel lösning.

och sen det här med Inbjudan/Anmodan tycker jag är lite poteitou-potaatou, spelar roll...

Svar på tråden Fel att låta gäster ge bidrag?