Fel att låta gäster ge bidrag?
Hejsan.
Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?
Hejsan.
Vi har många vänner att bjuda, men kommer inte ha råd med middag till alla. Hur gör vi? Är det för pinsamt att låta gästerna ge ett bidrag, som täcker maten?
Bor i Stobrittanien sedan 10 ar dar folk skulle fa dandimpen om man begarde en avgift sa antar att jag inte ar sa objektiv. Ar det vanligt att ta kuvert avgift?
Sager dock som forrut att folk i Sverige bryr sig aldeles for mycket om vad andra tycker och tanker. Kolla laget med era narmaste slaktingar och vanner och hor vad de tycker ifall du ar orolig att det ska bli varsta diskutionen.
Sverige utmärks mer av att man inte bryr sig om vad folk tycker och tänker. Av alla de europeiska folk jag träffat på så är det inga som är så ouppfostrade, så själviska och så okänsliga för det sociala samspelet, som svenskarna.
Det är inget fel med att be om pengar i bröllopspresent, det är vanligare och vanligare i Sverige. I många länder så ger man _alltid_ pengar, och inte alls presenter.
Det finns massor av trådar om att be om pengar i bröllopspresent, här på BT. Även om vissa tycker att det är fel, så verkar majoriteten tycka att det är en bra sak. Folk brukar uppskatta att slippa springa runt och leta present.
Det som är känsligt är att folk inte vill att brudparet ska veta hur lite pengar de kan ge, och det kan man lösa genom att någon utomstående, tex brudtärnan tar emot alla pengar och ger dem i en klumpsumma till brudparet (se till att gästerna vet det).
Att ha kuvertavgift på en bröllopsfest är dock lite känsligare. Många kan bli stötta. Det kanske är bättre att bjuda på lite enklare mat och be om pengar i present, och hoppas att det hjälper till att betala.
Jag skulle be om pengar i bröllopspresent istället för kuvertavgift om jag var du. En för hög kuvertavgift kan göra att folk inte kommer eller blir stötta, tänk även på att det kan bli dyrt för folk som vill ge present också, eller ska resa långt.
Vafor inte be om bidrag till brollopsresan? Om sen lite gar till sjalva festen sa gor val det ingenting. Tyvarr sa vet du da inte hur stor budget du har men det vet man kanske inte heller med en kurverts avgift eftersom alla kanske inte kommer.
Håller med damen i röd hatt! Har man inte råd så bjud inte alla eller ha billigare mat. Varför inte låta släktingar och vänner hjälpa till med maten? Kanske laga kvällen innan eller rentav ta med sig lite till ett buffébord. Om man samlas en drös med folk kvällen innan för att laga mat blir det verkligen fest då också! =) Tror folk hellre hjälper till än betalar. Man bjuder ju ändåså folk till bröllop.
fast är det inte mer sniket att önska sig pengar till en flatscreen-tv?
om man tar kuvertavgift så är det man önskar sig i present att personen i fråga ska vara där; det känns liksom mindre sniket.
Satsa istället på något billigare. Jag har hittat en super firma som erbjuder mat för 205:-/pers. Och det är riktigt fräsch mat.
Ser följande alternativ:
1. Bjud färre gäster
2. Dra ned festkostnaden; kör bygdegård eller kyrkskola, catering eller egen mat, hembrända skivor etc. Kan bli hur bra som helst
3. Vänta något år så ni hinner spara ihop era pengar
Vi har väntat i många år just för att vi ska kunna bjuda alla vi vill, ha liveband, fri bar, vara i en jättefin lokal och så vidare. Skulle aldrig ta betalt av mina vänner, varken på det ena eller andra sättet. Det hör nyårsfest a la gymnasiet till tycker jag.