Fel att låta gäster ge bidrag?
Äh, tummen upp för kuvertavgift!
Äh, tummen upp för kuvertavgift!
Jag tycker forfarande att det är OK med kuvertavgift :D
*ger TS lite moralisk stöd*
jag tycker inte att det är mer pinsamt än att man lämnar in en önskelista på Duka. Visst, man kanske inte ska bli jätteextravagant och servera rysk kaviar och vintage-skumpa, passa på att lägga några hundralappar för att bekosta bröllopsresan + gå med vinst, det är ju inte sjysst. Men en liten kuvertavgift för att bekosta en lagom sjysst middag; varför inte? Ens vänner vill väl vara där och man vill ha de dem där, och det är en enkel lösning.
och sen det här med Inbjudan/Anmodan tycker jag är lite poteitou-potaatou, spelar roll...
fast är det inte mer sniket att önska sig pengar till en flatscreen-tv?
om man tar kuvertavgift så är det man önskar sig i present att personen i fråga ska vara där; det känns liksom mindre sniket.
katarinaT
nej det är sant att ingen tvingar. men frågan var om det var pinsamt att önska sig bidrag till festen. Det är det inte, om man jämför med önskelista. I ett idealfall ska man ju inte vara så fräck att man inte förutsätter att folk vill ge en presenter, utan de kommer som en överaskning eller nåt. Men önskelistan har ju sina praktiska poänger, eller hur!
Och man kan säkert lösa det med bidrag till festen på något sätt att alla kan bidra efter bästa förmåga.
Nämen vänta nu, rödhattade damen! Alla firar inte ett sakrament när de gifter sig, en del gifter sig faktiskt borgeligt!
*petitesspetande*
Ok. Man kan säga såhär. Det är inte FEL, som rubriken är formulerad, att önska bidrag till festen. Det finns inga stadsfästa budord, ingen universell lag som säger det, man hamnar inte i helvetet om man gör det. Möjligen blir man bränd på bål.
MEN det kan vara mindre lyckat i vissa sammanhang, så det bästa är som någon föreslagit, att sondera terrängen och kolla vad släkt/vänner tycker om det. Verkar responserna vara negativa, ja då får man lägga ner och spara pengar. Annars är det väl bara att köra på.
*problemlösare* :D