Inlägg från: Damen i röd hatt |Visa alla inlägg
  • Damen i röd hatt

Fel att låta gäster ge bidrag?

Om man inte har råd att bjuda till fest så får man tänka på att i inbjudan så skriver man inte "Inbjudan till xxx", utan det heter då "Anmodan till", eftersom man inte bjuder till fest utan säljer festbiljetter.

Jag tycker det är genat att ordna en större fest än vad man har råd till. Gästerna är inte till för att förverkliga mina festdrömmar, tycker jag. Och resonemnaget om att det är så himla bra för då slipper man ge present håller inte, då presenten aldrig är en betalning för festen. Utan man ger gåvor av omtanke, och 300 kronor i handen per kuvert, eller vilket belopp man nu väljer, kan ju inte ersätta omtanken. Omtanke kan ej köpas för kontanter.

Om jag var fattig så skulle jag göra som det redan föreslagits här i tråden; Spara ihop pengar, dra ned på antalet gäster, dra ned på måltidens omfattning, dra ned på festens storlev osv. Men att låta gästerna betala? Nää, aldrig.

• Damen i röd hatt

Sverige utmärks mer av att man inte bryr sig om vad folk tycker och tänker. Av alla de europeiska folk jag träffat på så är det inga som är så ouppfostrade, så själviska och så okänsliga för det sociala samspelet, som svenskarna.

• Damen i röd hatt

Det som gör bröllopet speciellt, och därför inte kan jämföras rakt av med andra festtyper, är att det är firandet av ett kyrkligt sakrament, jämför dop, konfirmation och begravning. Dessa festtyper tar man inte betalt av gästerna för att komma.

Det finns ingen frivillighet att gå på bröllop för släkt och familj, utan det är starka sociala förpliktelser som gör att man måste gå dit. Vänner och kompisar kan välja, men inte släkt och familj.

Det tillhör därför god ton att man inte försätter människor i situationer som de blir tvingade att betala för. Därför kan man inte ta betalt i form av en kuveravgift.

Man kan däremot önska sig bidrag till resa, TV eller vad det nu, och man kan också lägga ut önskelistor på Duka osv. Det är mera en form av närigt beteende, men inte social utpressning som en kuvertavgift är.

• Damen i röd hatt

Linofin

Man försätter inte människor i en sits där de inte kan välja. Vem säger det? Jo, det säger respekten för människan. Det är ingen lag, det är ingen etikett, utan det är den grunläggande respekten för andra människor. Om du skanar den respekten för andra människor så måste du lära dig den, för utan den ramlar vårt gemensamma, just det "vårt", ihop. Ditt bidrag för ett bättre samhälle är att respektera dina medmänniskors möjligheter att göra fria val.

Därför ska inte heller du sättas i en situation där du förespeglas ett val som du inte har.

• Damen i röd hatt

Håller med Sister of Night. Om man inte gillar kuvertavgift så kan man säga nej. Jag har i sommar tackat nej till två bröllop just för att brudparen ville att jag skulle betala för deras hysteriska bröllopsdrömmar. Men varför skulle jag det?

Svar på tråden Fel att låta gäster ge bidrag?